menu

TennisPlanet is tevreden pure player

TennisPlanet is tevreden pure playerJe stenen winkels sluiten en een jaar later dankzij de online shops toch een gelijke omzet draaien. Het lukte TennisPlanet, een website waar je allerlei tennisartikelen kunt kopen. Het roer moest radicaal omgegooid worden, maar dat heeft de webwinkel geen windeieren gelegd. We interviewden COO James Groenemans.

“Vroeger verkochten we zowel via internet, via ons eigen callcenter én via stenen winkels in Europa. Maar we merkten al snel dat je niet op drie verschillende terreinen alles even goed kunt doen. Daarom hebben we onze winkels gesloten en ons callcenter uitbesteed.” En zo kon het gebeuren dat een merk dat al 25 jaar bestaat nu enkel nog online actief is. Maar van een downsize-scenaro wil de directeur niet spreken. “Want tegelijk openden we vijf nieuwe webwinkels in Europa. We mikken dan ook op de typische tennislanden, zoals Spanje en het Verenigd Koninkrijk.” Vandaag de dag is TennisPlanet met de webwinkels actief in tien landen in Europa. Nederland, Duitsland en België zijn hierin de belangrijkste afzetmarkten.

Om nog verder te kunnen groeien is het bedrijf eind vorig jaar overgeschakeld naar Magento. “Het biedt ons als webwinkel veel meer opties. Zo is onder meer de zoekmogelijkheid sterk verbeterd, is er een loyaliteitsprogramma voorzien, zijn koppelingen met andere programma’s (zoals bijvoorbeeld  transactionele e-mails of vergelijkingssites) veel gemakkelijker en hebben we gebruiksvriendelijke review-opties. Magento is via een interface verbonden met ons ERP platform Navision, die op haar beurt gekoppeld is met ons centrale magazijn.”

Social media als soft sell
TennisPlanet is actief op diverse sociale media, waaronder Facebook, Twitter en YouTube. Daarnaast heeft het ook nog een actieve weblog. Die heeft voor hen twee functies. “Sommige achtergrondinformatie, over dat nou over TennisPlanet zelf, over tennis in het algemeen of grand slams en zo is, kunnen we moeilijker kwijt in onze webwinkel. Het komt dus beter tot zijn recht op een weblog. En we hebben ook gemerkt dat de weblog een positieve invloed heeft op het gebied van SEO en extra bezoekers.”

Op de YouTube-pagina van TennisPlanet kwamen we een boel trainingsvideo’s tegen. Dat leek ons op het eerste gezicht nou niet content die helpt met het verkopen van artikelen. Maar Groenemans legt uit dat de video’s vooral bedoeld zijn voor de tennistrainers, één van de vier klantgroepen (naast spellers, clubs en bespanners van rackets). “In de webwinkel zie je bij de producten die bestemd zijn voor tennistrainers deze video’s terugkomen. We zetten ze ook in bij e-mails die we naar deze trainers sturen.”

De video’s zijn een goed voorbeeld van de ‘soft-sell’-tactiek, die TennisPlanet overigens ook op de sociale netwerken Facebook en Twitter hanteert. Een bewuste keuze, zo legt Groenemans uit. “We willen onze fans niet te veel ‘lastig’ vallen met commerciële acties, daarvoor hebben we immers onze site. En ter informatie: TennisPlanet heeft een specifieke Facebook-pagina per land, en totaal hebben we op dit moment zo’n honderdduizend fans, die niet via betalende ads zijn gewonnen. Zoals bij de blog, gebruiken we Facebook ook als ´involvement-tool’, om klanten op een niet-commerciele manier betrokken te houden bij onze webwinkel.” Aan verdere ambities ontbreekt het de tennisartikelen-verkoper in ieder geval niet, want de wens is om het aantal fans in 2013 te verdubbelen.

Focus enkel op online shops
Terwijl er eerder al stenen winkels waren die hun deuren (noodgedwongen) sloten en online verder gingen, zijn er nu juist ook steeds meer online winkels die een offline vestiging openen. Dat laatste ziet Groenemans niet snel gebeuren. “Nee, dat is voor ons een afgesloten hoofdstuk. We focussen ons nu enkel op online.”

Maar het zich enkel richten op online is in het geval van TennisPlanet nog niet héél makkelijk, aangezien het meerdere webwinkels in diverse landen in Europa runt. Voor hen zijn transport en taal dan ook de twee belangrijkste problemen. “Mits we 1 centrale stock in Nederland/Tilburg hebben, geldt uiteraard dat hoe verder een land gelegen is, hoe meer transportkosten je betaalt. Heb je geen concurrentiële verzendtarieven, dan heb je dus een probleem. En wat betreft de taal: we hebben shops in onder andere Nederland, België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Griekenland en Italië. Als die content, waaronder banners, productomschrijvingen en nieuwsbrieven, dagelijks geüpdatet moeten worden, dan vergt dat natuurlijk vrij veel inspanning. Onze tips voor webwinkeliers die willen uitbreiden naar het buitenland slaan dan ook op deze twee factoren. Zoek een goede logistieke partner en werk met lokale mensen die taal en gewoontes van het land waar je zit door en door kennen.”

Tags

Reacties