‘Te weinig shops bieden avondlevering aan’

‘Te weinig shops bieden avondlevering aan’

Een aanzienlijk deel van de online consumenten geeft de voorkeur aan avondlevering, maar slechts weinig webwinkels bieden deze bezorgoptie aan. Uit de top twintig van webwinkels in ons land (food niet meegerekend), blijkt dat slechts acht online retailers bij het afrekenen de optie bieden voor avondlevering.

Dit blijkt uit een analyse van E-fulfilment Academy, die met haar onderzoekje voortborduurde op een onderzoek van Kieskeurig.nl eind vorig jaar. Hierin werd ingegaan op de logistieke wensen van meer dan 4600 online consumenten.

‘Nederlandse shops hebben grote achterstand in te lopen’

Op de vraag ‘Hoe laat mag de bezorger komen’, gaf 38 procent aan de voorkeur te geven aan avondlevering. Maar uit onderzoek van E-fulfilment Academy blijkt dus dat maar weinig webwinkels gehoor geven aan deze wens. “Er is maar één conclusie mogelijk: de Nederlandse topwebshops hebben een grote achterstand in te lopen op het gebied van het bieden van avondlevering. En dat ligt zeker niet aan de logistieke dienstverleners: marktleider PostNL en nummer twee in de pakketdistributiemarkt, DHL Parcel, bieden een prima avond-afleveringsservice. Dus de webshops, en vooral de grotere webshops, kunnen deze service inkopen en aanbieden. En toch zijn veel webshops nog niet zo ver.”

Webwinkels die avondlevering aanbieden

Van de twintig grootste webwinkels in Nederland, waarbij alleen gekeken is naar non-foodretailers, blijken slechts acht shops avondlevering aan te bieden. En van deze acht, rekenen vijf geen extra kosten voor avondlevering. Het gaat hierbij om Coolblue, Wehkamp, Bijenkorf, Nespresso en Bax-shop. De andere drie (Bol.com, Kamera Express en Alternate) vragen een toeslag hiervoor.

Enkele grote namen die geen avondlevering bieden zijn Bol.com (als je geen Selekt hebt tenminste), Zalando, Amazon, H&M, Mediamarkt, HEMA, ANWB, Blokker, 123inkt.nl, IKEA en Conrad.

Normale bezorging of avondbezorging: bij bax-music maakt het voor de kosten niks uit.
Normale bezorging of avondbezorging: bij bax-music maakt het voor de kosten niks uit.

Pas je aan aan leven en ritme van de klant’

Volgens E-fulfilment Academy is hoe de standaardbezorging van pakketjes momenteel gaat niet meer van deze tijd.  “In tien jaar tijd is het pakketvolume meer dan vertienvoudigd, is er enorme groei geweest in verschillende afleveropties, is het mogelijk voor online consumenten om de aflevering te re-routen: volop mogelijkheden om het aflevermoment aan te laten sluiten bij de werk- en levensomstandigheden van de online consument.”

Het haalt daarbij een quote aan van Bol.com-CEO Huub Vermeulen, die stelt dat Bol.com zich moet aanpassen aan het leven en het ritme van haar klanten. “Wat ons betreft geldt dat niet alleen voor Bol.com, maar voor alle online retailers.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten