menu

Superbuddy wil boodschappen thuisbezorgen

Superbuddy koppelt consumenten aan personal shoppers, die voor hen de supermarkt naar keuze bezoeken en vervolgens de gewenste boodschappen doen. Momenteel is de dienst alleen nog in Zwolle actief, maar binnenkort lanceert het ook in Utrecht. Door dezelfde dag nog te leveren op een tijdstip naar keuze, denkt het uiteindelijk een marktpotentieel te kunnen bereiken van ruim 200 miljoen euro.

Vrijwel alles gaat online tegenwoordig, maar de dagelijkse boodschappen halen we nog vooral in de supermarkt om de hoek. De meeste supermarkten leveren weliswaar aan huis, maar dit gaat vaak gepaard met lastige tijdvakken of hoge bezorgkosten. Voor Superbuddy was dat in 2015 reden om zich in deze markt te mengen. Zij bieden consumenten een online besteloplossing waarna een buddy de boodschappen doet.

En daarmee is het ideaal voor mensen die geen tijd hebben om de boodschappen te doen, maar wel de boodschappen door een bekende willen laten bezorgen. Want de boodschappen worden eerst aangeboden bij een buddy die eerder ook je boodschappen bezorgde. Op die manier leert de buddy de voorkeuren van de klant kennen, wat volgens mede-oprichter Laurens van Geffen een belangrijke USP blijkt te zijn die door veel consumenten wordt gewaardeerd.

Investeerders brengen groeiversnelling

Het bedrijf was dus al opgericht in 2015, maar het opzetten van het bestelplatform, het werven van buddy’s en het technisch regelen van het hele proces heeft even tijd gekost. Met Superbuddy bestelt de klant online de boodschappen bij een supermarkt naar keuze, waarna een buddy de boodschappen doet en via een speciale debitcard bij de kassa afrekent. Vorig jaar heeft het bedrijf bij twee grote rondes bijna een half miljoen euro opgehaald bij business angels, vandaag werd bekend dat er ook een venture capital-investeerder is aangehaakt.

2017 van start in Utrecht

Met dit geld komt er een groeiversnelling in het bedrijf. Dit jaar wil Superbuddy van start in Utrecht en dat zou wel eens de echte vuurdoop kunnen worden. Want in relatieve stilte vechten Albert Heijn, Jumbo en nieuwkomer Picnic daar om de markt van online boodschappen. Bestaande partijen kunnen veel investeren in hun software of distributie. Daarnaast kunnen die, bijvoorbeeld op de bezorgkosten, wat verliezen lijden om marktaandeel te pakken. Superbuddy rekent momenteel tussen de 5 en 15 euro voor het thuisbezorgen van boodschappen. Hoe groter de order, hoe meer werk het is voor de buddy en hoe duurder het dus wordt. Picnic levert boodschappen gratis vanaf 20 euro, dus goedkoop is Superbuddy niet.

Zodra het volume op gang komt, komt er daar wellicht ruimte, geeft mede-oprichter Laurens van Geffen aan. Ze werken aan een model waarbij de klant steeds minder betaalt hoe meer hij bestelt. Maar dat is nog toekomstmuziek want voorlopig werkt Superbuddy gewoon met bezorgkosten, want die zijn volgens Van Geffen niet de drempel. “Mensen die hun boodschappen uitbesteden doen dat om een reden, en willen daarvoor best betalen. Het serviceniveau is doorslaggevend. Kijkt een buddy naar de houdbaarheidsdatum? Is hij makkelijk in de omgang? Al vanaf de start zien we dat mensen snel een klik met een bepaalde buddy opbouwen.”

‘In vijf jaar naar 60 steden en 100.000 klanten’

Het gros van de mensen zal geen superbuddy gebruiken om zijn boodschappen te laten thuisbezorgen, omdat ze het simpelweg zelf doen of bij een supermarkt online bestellen. Volgens Laurens is dat geen belemmering voor zijn model. “In 3-5 jaar hoop ik uitgerold te zijn naar zo’n 60 steden en in totaal honderdduizend klanten te kunnen bedienen. De totale online markt van boodschappen is in Nederland potentieel gezien 9 miljard euro, wat acht keer zoveel is als nu. Het totale potentieel voor ons ligt rond de 200 miljoen. In vergelijking tot de supermarktketens is dat vrij klein, maar voor ons ruim voldoende om een sterke businesscase neer te zetten.”

Tags

Reacties