Manufy: ‘Groeien maandelijks met driehonderd nieuwe merken’
Nadat Manufy vorig jaar 278.00 euro ophaalde via crowdfunding, is het nu op zoek naar minimaal een half miljoen euro. Naast de switch van marktplaats naar marktnetwerk zet het platform voor duurzame kledingproductie fors in op het vergroten van het aantal gebruikers. Medeoprichter Rob ten Hoove: “We willen het jaar afsluiten met een totale orderwaarde van tien miljoen euro.”
Tijdens ons vorige interview een halfjaar geleden focuste Manufy zich op het verbinden van merken en producenten. Inmiddels biedt de anderhalf jaar oude startup ook aanvullende diensten. Zo kunnen inkopers feedback geven op samples, een transportverzekering afsluiten en duurzame verpakkingsmaterialen inkopen. “Merken en producenten gaven aan meer functionaliteiten te willen. We werken toe naar een totaaloplossing voor de kledingbranche.”
Groei versnellen met nieuwe financieringsronde
Een volgende stap is het bieden van betaaldiensten en het koppelen van webshops aan het platform. Vooral van het laatste verwacht Ten Hoove veel. Vanuit zijn eigen ervaring als retailer weet hij dat er onder (startende) webwinkeliers behoefte is aan ondersteuning. “We kunnen merken dan onder meer helpen bij het managen van hun voorraden. Bijvoorbeeld door een seintje te geven wanneer ze nieuwe inkooporders moeten plaatsen.”
De eerste toezeggingen zijn binnen.
Om deze stap te kunnen maken, zette Manufy weer een financieringsaanvraag uit. De startup lanceerde deze week opnieuw een crowdfunding-campagne voor huidige Symbid-investeerders. Daarnaast zoekt het actief naar grote(re) investeerders die ook hun kennis en netwerk willen inbrengen. “We zijn in gesprek met verschillende partijen, zoals family offices en investeerdersnetwerken, zodat we onze opties goed kunnen afwegen. De eerste toezeggingen zijn inmiddels binnen.”
Maandelijks zo’n driehonderd nieuwe merken
Naast de ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten en het verbeteren van het platform wordt een groot deel van de investering gebruikt voor marketing. De focus ligt hierbij op het binnenhalen van nieuwe merken, waarvan er volgens Ten Hoove in Europa zo’n 700.000 zijn. Momenteel maken ruim drieduizend merken actief gebruik van het platform.
Groot deel investering gebruikt voor marketing.
Door het marketingbudget fors te vergroten, verwacht Ten Hoove dat dit aantal flink toeneemt. Hij vertelt dat steeds meer retailers hun productie (willen) verplaatsen naar Europa. Deels is dit vanwege het duurzaamheidsaspect, maar ook omdat ze minder afhankelijk willen zijn van Aziatische producenten. “We groeien momenteel met zo’n driehonderd nieuwe merken per maand.”
‘Eind 2022 tien miljoen euro aan orderwaarde’
De combinatie van een groter klantenbestand, de aanvullende diensten en een nieuw bedrijfsmodel moet ervoor zorgen dat Manufy het jaar afsluit met een orderwaarde van tien miljoen euro. Tot voorkort kochten producenten credits waarmee ze konden reageren op productieaanvragen van merken.
“Dit zorgde voor terughoudendheid bij de producenten, omdat ze vooraf vaak geen inzicht hebben in de slagingskans van een deal”, vertelt Ten Hoove. Dat is veranderd in een commissie bij een deal, waardoorĀ producenten gemakkelijker reageren op aanvragen.
Reacties