Droppery lanceert dropshipping-platform voor bovenkant markt

Droppery lanceert dropshipping-platform voor bovenkant markt

Dropshipping wordt al snel gelinkt met Chinese (namaak)producten. Droppery wil bewijzen dat het ook anders kan. Het SaaS-platform verbindt producenten en leveranciers van luxe merken aan webwinkeliers. “We focussen ons eerst op de Benelux en de Duitssprekende landen. Uiteindelijk willen we ervoor zorgen dat alle webwinkeliers in de EU zich niet buiten Europa hoeven te oriënteren.”

Waar de meeste dropshipping-oplossingen het zo makkelijk mogelijk willen maken voor de webwinkelier, is Droppery ontwikkeld vanuit de behoefte van de leverancier. “De processen van veel b2b-spelers zijn niet ingericht op kleine orders, waardoor ze een extra afzetkanaal missen. Wij maken dropshipment schaalbaar voor hen”, zegt mede-eigenaar Robin van der Heiden.

‘Veel vraag naar oplossing voor bovenkant markt’

Na een testfase van zo’n vier maanden ging Droppery vorige maand officieel live. Ruim vijftig leveranciers maken gebruik van het platform. In hoeveel webwinkels je hun assortiment terugvindt, willen de mannen niet delen. “Laten we het erop houden dat er veel vraag is naar een dropshipping-oplossing gericht op de bovenkant van de markt”, stelt mede-eigenaar Marco Mulder.

Al ruim 50 leveranciers aangesloten.

Om te worden aangesloten moeten producenten en merken aan drie eisen voldoen. Allereerst moeten ze in het hogere segment opereren. Daarnaast moeten ze een gezonde marge hebben – pakweg vanaf dertig procent – en snel kunnen leveren. Marco: “Voor leveranciers die niet binnen drie dagen kunnen leveren, bieden we een oplossing met fulfilment.”

Negatieve imago dropshipping grootste uitdaging

Leveranciers bepalen zelf welke webwinkels hun assortiment mogen verkopen. “Dit doen ze door de aanvraag simpelweg te accepteren of annuleren”, vertelt Robin. Een volgende stap is het toevoegen van een chatfunctie. Nu fungeren de oprichters nog als tussenpersonen. “Als aanvragen worden geannuleerd gaan wij in gesprek met de webwinkelier om de achterliggende reden uit te leggen.”

Sommige leveranciers staan voor (vrijwel) alle wederverkopers open, maar het gros werkt bij voorkeur samen met webwinkeliers die minimaal een paar ton per jaar omzetten. “Zij hebben bewezen dat er markt is voor hun webwinkel. Bovendien hebben ze hun processen over het algemeen goed op orde”, verklaart Marco, die het negatieve imago rondom dropshipping als grootste uitdaging ziet.

Duitsland is een belangrijke groeimarkt

Momenteel is Droppery actief in de Benelux en de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland). De potentie is volgens de heren groter. “We willen graag uitrollen in heel Europa, te beginnen bij Portugal, Griekenland en de Nordics”, vertelt Robin. Maar voor het zover is, willen de heren eerst meer voet aan de grond krijgen in Duitsland. “Daar gaat enorm veel handel via platformen.”

Fysieke aanwezigheid is in Duitsland een must.

Dat Robin half-Duits is en de taal vloeiend spreekt helpt hierbij enorm. Toch blijft het een lastige markt. “Duitsers stellen een fysieke aanwezigheid zeer op prijs. Waar je hier een deal kunt sluiten in een Skype-meeting, is dat daar zeer ongebruikelijk. Voor nu zit er niets anders op dan regelmatig af te reizen naar Duitsland, maar op termijn willen we een lokale vertegenwoordiger aanstellen.”

‘Gebrek aan mankracht is de grootste limitatie’

Vooralsnog financieren Marco en Robin alles uit eigen middelen. “Onlangs kregen we een aanbod van een investeerder, maar in dit stadium vinden we dat niet nodig. We hebben pas net bewezen dat ons concept bestaansrecht heeft. Dat willen we eerst zelf uitbouwen voordat we extern geld aantrekken. Bovendien hebben we nu geen druk van externe partijen om dingen te overhaasten.”

De grootste limitatie is naar eigen zeggen het gebrek aan mankracht. “We werken samen met een groot aantal partnerbedrijven. Voor de interne operatie zijn we echter nog met z’n tweeën”, zegt Marco. Als het goed is komt daar binnenkort verandering in, want vanaf volgende maand gaat de startup actief op zoek naar een marketeer, klantenservicemedewerker en een verkoper.

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten