menu
lightspeed ecommerce

Stickerland stapt over naar Prestashop

De bestaande webshop draait al zeventien jaar op osCommerce, maar nu is het voor Stickerland tijd om over te stappen naar een nieuw platform. Ecommerce News sprak oprichter Dennis van Orsouw over dit proces.

Toen Dennis zeventien jaar geleden zijn auto op wilde leuken met een sticker naar eigen ontwerp, bleek een betaalbare leverancier moeilijk te vinden. Uiteindelijk besloot hij zelf de apparaten hiervoor in huis te halen en zette hij het resultaat online. Uit meerdere hoeken kreeg hij enthousiaste reacties en gaven mensen aan ook zo’n sticker te willen. Hij richtte met Stickerland naar eigen zeggen de eerste stickerwebshop op.

De webshop begon met zelf ontworpen kant-en-klare stickers. Op dit moment staan er zo’n vierduizend stickers in de webshop, maar klanten kunnen bij alle stickers aanpassingen voorstellen of de kleuren en het formaat aanpassen. Dat gebeurt continu en dus biedt Stickerland de optie om probeersamples te bestellen, om te kijken hoe een kleur in het echt uitvalt.

Vooral opdrachten van klanten met eigen ontwerp

Wat Stickerland onderscheidt van andere webshops is het feit dat over alle stickers te overleggen valt. Mocht de klant niet kunnen vinden wat hij wil, dan kan de klant zelfs een tekening van een eigen ontwerp opsturen. Ook hier weet Dennis steeds weer iets moois van te maken. “De meeste opdrachten komen op die manier binnen. Klanten sturen me een mail met een vraag of een tekening en daar ga ik dan mee aan de slag. Dat ik op die manier mijn creativiteit kwijt kan, geeft me eigenlijk het meeste voldoening.”

Op die manier mijn creativiteit kwijt kunnen, geeft me het meeste voldoening.

Overstap naar Prestashop

In de afgelopen zeventien jaar heeft Stickerland osCommerce als platform gebruikt. “Ik heb daar van alles op moeten instellen zodat de processen met onze administratie goed gesynchroniseerd worden, maar het houdt een keer op.” Dus ging Dennis op zoek naar een nieuw platform. Er is uitvoerig gekeken naar Magento 2, maar dit platform paste niet goed bij een onderneming als Stickerland. Prestashop bleek een betere match.

De overstap is spannend, maar gaat veel opleveren

De site liep technisch gezien inmiddels wel wat achter op andere webshops, maar klanten geven steeds aan de webshop fijn en duidelijk te vinden. De overstap naar een nieuw platform is daarom best spannend voor Dennis. De afgelopen tijd zocht hij naar manieren waarop de nieuwe webshop bestaande klanten zou blijven aanspreken.

Hij koos uiteindelijk voor de overstap naar Prestashop, omdat deze veel verbeteringen voor zowel Stickerland als de klant zal opleveren. Processen die Dennis nu met de hand uitvoert, kan hij hiermee automatiseren. Verzendingen via MyParcel regelt hij tot nu toe bijvoorbeeld met de hand, maar dit zal binnenkort anders zijn. Daarnaast zal een koppeling met MultiSafepay ervoor zorgen dat Dennis uren kan besparen op de boekhouding. Hij hoeft dan niet meer dagelijks handmatig bij te houden of er betalingen binnen komen.

Klanten bestelden al mobiel.

Een ander groot voordeel van de overstap is dat de webshop een mobiele versie krijgt. Natuurlijk hoopt Dennis dat dit een mooie omzetverhoging zal realiseren, al blijkt uit de data dat de meeste bestellingen al mobiel binnenkomen. Zeker voor bestaande klanten zal dit een verbetering zijn. “Klanten zoomen dus steeds in om de site goed te kunnen bekijken en doen echt moeite voor ons, dit willen we makkelijker voor ze maken,” aldus Dennis.

Tags

Reacties

Pleuni

Pleuni

Nieuwste én jongste redacteur.

Bekijk alle berichten van Pleuni