menu

Startup Go Lemon: ‘Nog dit jaar winstgevend’

De meeste producten of diensten kun je inmiddels leasen. Dit gold niet voor de iPhone, waarvan er alleen al in Nederland jaarlijks ruim een miljoen worden verkocht. Bijzonder vreemd vond Bas van der Putten, die daarom begin 2017 Go Lemon oprichtte. “Met een omzetgroei van 350 procent vorig jaar deden we het al niet slecht, maar dit jaar gaan écht alle remmen los.”

Tijdens de Shopping Awards zag Bas de award voor beste nieuwkomer net aan zijn neus voorbij gaan. “Met Beerwulf als tegenstander was het alsof FC Laren tegen Barcelona mocht spelen. Maar we stonden er wél en het smaakte absoluut naar meer.” Aangezien Go Lemon formeel in januari 2017 werd opgericht, mag het volgend jaar niet meer meedingen naar de beste starter. “Misschien kunnen we dan al gaan voor de snelste groeier.”

Waar menig aanbieder van abonnementsmodellen veel geld steekt in het aansluiten van nieuwe klanten, wijst Go Lemon het merendeel van de aanvragen af. “Met een uniek bedrijfsmodel is het vinden van klanten niet zo’n probleem, de grootste uitdaging zit in de financiering van de producten. Een iPhone kost al snel duizend euro en we hebben ook nog iPads en Apple Watches.”

‘Met een paar contracten per dag zijn we al blij’

In de beginperiode kwamen Apple-fans heel makkelijk door de selectie. Met wat ervaringen rijker en wat startkapitaal armer, werd de toegangscontrole aangescherpt. Tegenwoordig komt zo’n zestig procent niet door de kredietcheck. Dat Go Lemon hierdoor minder hard groeit dan het feitelijk zou kunnen, is voor Bas geen struikelblok. “Met een paar nieuwe contracten per dag bouwen we al aan een winstgevend klantenbestand.”

Het afgelopen jaar zag Go Lemon zag haar klantenbestand met 550 procent groeien. Wie eenmaal klant is, blijft dit ook volgens Bas. Dit komt vooral door het gemak. “Via Go Lemon krijgen mensen wat ze willen. Dat leasen op termijn altijd duurder is, vinden ze voor de service die ze krijgen blijkbaar acceptabel.”

Geruchtenstroom vormde basis voor bedrijfsmodel

Voor een vast bedrag per maand krijgen klanten een (gloed)nieuwe iPhone, iPad of Apple Watch tot hun beschikking die volledig verzekerd is. Go Lemon is hiermee de eerste, en nu nog enige partij die het mogelijk maakt om een Apple-product te gebruiken zonder het aan te schaffen of een abonnement af te sluiten bij een telecomprovider.

Het idee ontstond toen Bas zelf een iPhone wilde leasen, maar geen abonnement met looptijd wilde aangaan bij een telecomprovider. “Er was geen enkele partij die me dit kon aanbieden.” De combinatie met de geruchtenstroom over de iPhone X vormde de basis voor Go Lemon. Om van de grond te komen, haalde de startup tot nu toe zo’n zeven ton aan financieringsgeld op via familie en vrienden, informele investeerders en crowdfunding.

Go Lemon gaat internationaal

Hoewel er maandelijks via de abonnementen steeds meer geld binnenkomt, is Bas alweer bezig met nieuwe investeringsrondes. De financiering wordt onder meer gebruikt om het platform te optimaliseren, zodat Go Lemon op termijn verschillende doelgroepen kan bereiken. “Een vergelijkbare dienst voor Android-toestellen ligt voor de hand, maar in principe komt alles wat geleased kan worden in aanmerking.”

Ook internationalisering staat hoog op de agenda. In de komende weken wordt het platform uitgerold in Spanje. “Ik heb veel processen uitbesteed en geautomatiseerd, waardoor we flexibel zijn en snel kunnen opschalen.” Daarnaast heeft Bas nog een doelstelling voor de kortere termijn. “In navolging van vorig jaar proberen we 2019 af te sluiten met ruim vijf keer zo veel klanten. Zodra dat lukt, is Go Lemon binnen drie jaar uitgegroeid van startup met een uniek idee tot een gezond winstgevend bedrijf.”

Tags

Reacties