Beerwulf.com beste starter bij Shopping Awards

Beerwulf.com beste starter bij Shopping Awards

Beerwulf werd vanmiddag de Beste Starter bij de Shopping Awards. De online bierwinkel opende in maart 2017 haar deuren maar had een jaar later al de ambitie om meer dan tien miljoen euro omzet te behalen. Het klinkt bizar ambitieus, maar met een aandeelhouder als Heineken mag je ook wat verwachten. Hoe goed doet Beerwulf het nu eigenlijk?

Beerwulf was vorig jaar al eens genomineerd voor de Beste Starter Award van de Shopping Awards, maar het moest toch de prijs laten aan Otrium. Dit jaar was de online bierwinkel echter weer genomineerd, samen met Go Lemon en Spiru. En dit keer mag het zich wel een jaar lang de beste nieuwkomer noemen.

Het nog jonge bedrijf opende in maart 2017 opende haar virtuele deuren in Nederland. In de loop van dat jaar volgden België en Engeland en begin 2018 ook Duitsland en Frankrijk. Voor dit jaar staan Spanje, Italië en Oostenrijk op het programma en dankzij een recente fusie met The Sub heeft het ook opeens een sterk marktaandeel in Engeland in handen.

De groei zit er dus lekker in. De doelstelling was om over alle landen met 250 procent te groeien en in gesprek met Ecommerce News geeft marketingmanager Marc Scholten aan dat Beerwulf zelfs met 280 procent is gegroeid. Naast sterke groei wil Marc het nu de leukste online bierspeciaalzaak van Europa maken.

De leukste bierenspeciaalzaak van Europa worden

Als je kijkt naar het oordeel van klanten via Trusted Shops, lijkt ook dit op schema te lopen. Al geeft Marc aan dat de recente fusie met The Sub natuurlijk wel het een en ander aan intern geregel met zich meebracht. “Als medeoprichter van Beerwulf vond ik ons merk het mooiste en ons team het beste, dus wil je het vooral hebben over groei of snelheid. Maar ondanks dat we wel hard groeien, had The Sub wel een hogere omzet en in veel gebieden een betere positie. Dan weet je dat er aan zo’n fusie een spannende periode voorafgaat.”

Inmiddels zijn de hoofdlijnen duidelijk. “Ik kan nu trots zeggen dat we doorgaan met Beerwulf, omdat we in zo’n korte tijd zo’n sterk merk hebben kunnen neerzetten.” Bij een fusie hoort vaak een periode van intern geregel, waardoor er naar buiten toe even pas op de plaats wordt gemaakt. Bij Beerwulf lijkt dat te zijn meegevallen.

Roadmap gaat razendsnel

“Qua ontwikkelingen staat bijna alles wat we voor ogen hadden live of gebeurt dat op korte termijn”, vertelt Marc. Hij toont trots een verbeterde sitespeed en zoekfuncties. Ook cadeaukaarten en een refer-a-friendmodule stonden hoog op zijn lijstje. “Het mooie is dat we dat allemaal in-house voor elkaar hebben gekregen.” Een ander hoogtepunt is dat er een eigen magazijn in de UK is geopend waardoor Beerwulf daar sneller kan gaan leveren.

Beerwulf ontwikkelt haar wensenlijstje dus snel, al betekent dat niet dat de ontwikkelaars binnenkort zonder werk komen te zitten. “Een simpel voorbeeld: met Black Friday verkochten we wat bieren die een te lage omloopsnelheid hadden en waardoor we qua houdbaarheid of magazijnruimte in de knoei zouden komen. Ik had wel verwacht dat er interesse zou zijn, maar die was zo enorm dat we zien dat er nog enorm veel potentieel is met onze omloopsnelheid en dingen als verrassingsboxen.”

Marc geeft aan dat zaken zoals abonnementen of andere ontwikkelingen waarmee andere retailers aan de slag gaan, ook bij Beerwulf spelen maar dat die simpelweg nog niet aan bod zijn gekomen. “We hebben gewoon te veel andere dingen op ons lijstje staan, waarbij we ervaren dat die meer tevreden klanten op kunnen leveren.”

Wekelijks staan er nog brouwers op de stoep

Tevreden klanten krijg je alleen met een goed en betaalbaar aanbod. Op dat vlak weet Beerwulf nog altijd te scoren. “De feedback van de brouwers (wie wil er eigenlijk niet meedoen?) wordt steeds beter.” Volgens Marc doet Beerwulf inmiddels rechtstreeks zaken met meer dan 80 procent van de brouwers. “Bovendien staat er elke week nog wel een brouwer, of op z’n minst een pakket met nieuwe bieren, op de stoep.”

Wordt Beerwulf dan hiermee de leukste bierenspeciaalzaak van Europa? “De gemiddelde orderwaarde groeide met 15 procent, de conversie steeg, maar vooral de klantenervaringen worden steeds beter. Momenteel scoren we 4,61 uit 5 in Nederland tot 4,84 uit 5 in de UK. Daar zijn wij echt super blij mee en trots op. Met de feedback die we daar ontvangen kunnen we ons bedrijf nog klantvriendelijker maken.”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten