Snelheid van bezorging belangrijker dan duurzaamheid

Snelheid van bezorging belangrijker dan duurzaamheid

De meeste Nederlanders vinden het belangrijker dat hun pakketje snel wordt bezorgd dan dat het duurzaam gebeurt. Het is mede daarom dat twee op de drie consumenten niet bereid is om meer te betalen voor een duurzame bezorging van hun pakketjes.

Dit blijkt uit een onderzoek van Elbuco onder meer dan duizend consumenten. Ondanks dat veel Nederlanders weinig lijken te geven om duurzaam bezorgen, verwacht toch zo’n veertig procent dat de bezorging van producten over vijf jaar helemaal energieneutraal zal zijn.

‘Snelheid heeft samenleving in haar greep’

Er wordt wel eens gedacht dat de interesse in duurzaamheid vooral bij jonge mensen leeft, maar uit dit onderzoek komt een ander signaal naar boven: volwassenen jonger dan dertig lijken minder milieubewust. Maar liefst 64 procent vindt de snelheid van de bezorging belangrijker dan de duurzaamheid.

“Dit is de generatie die minder vlees eet en veel belang hecht aan de herkomst van producten. Dan zou je verwachten dat ze het ook belangrijk vinden dat hun pizza of nieuwe jas op een eerlijke manier wordt bezorgd”, aldus Anne Bouk Swildens van Elbuco. “Maar snelheid en vluchtigheid hebben de samenleving in hun greep.”

Alleen Noord-Holland vindt groene bezorging belangrijker

Het bedrijf ontdekte ook een aantal verschillen per provincie. Zo vinden Groningers het ’t belangrijkst dat hun bestellingen snel worden bezorgd. Daarnaast is 71 procent van de noorderlingen niet bereid om extra te betalen voor een groene bezorging. De enige provincie waarin duurzaamheid hoger op de agenda staat dan snelheid is Noord-Holland.

Bezorging wordt uiteindelijk energieneutraal

Ondanks de geringe bereidheid om er iets aan te doen, gaan twee op de vijf Nederlanders er wel vanuit dat de bezorging van producten in ons land over vijf jaar volledig energieneutraal zal zijn. Het merendeel denkt dat dit het beste bereikt kan worden door milieuvervuilende bedrijven te beboeten in plaats van energieneutrale bedrijven te belonen.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten