menu
lightspeed ecommerce

ShipSupport tussen wal en schip

ShipSupport tussen wal en schip

ShipSupport, een veelbelovende startup van scheepsbouwer Royal IHC, gooit toch de handdoek in de ring. “Na jaren van voorbereiding, bouwen en leren en na het bedienen van klanten in meer dan 60 landen, eindigt onze reis.”

Dat meldt het bedrijf in een bericht op LinkedIn. ShipSupport moest dé one-stop-shop worden voor (reserve)onderdelen in de scheepvaart. Voor de ecommercewereld was dit er wel eentje om te volgen. Het bedrijf ging niet alleen de concurrentie in Europa aan, maar leek succesvol de strijd aan te gaan met alternatieven uit India, China en de rest van de wereld. Mocht het slagen dan had deze online speler, zeker in de business-to-business, een platform neer kunnen zetten dat goed was voor een miljardenbusiness.

ShipSupport: een ecommerce-avontuur met ambities om een miljardenbusiness neer te zetten.

‘Er is weinig digitalisatie in de maritieme industrie’

Het bedrijf dat hier achter zat, Royal IHC, was serieus in haar poging en had zich meer dan twee jaar lang voorbereid op de livegang van de webshop. Als leverancier van maritiem materieel, schepen en diensten voor bagger-, offshore- en (natte) mijnbouwindustrie was Royal IHC wereldwijd lang niet de grootste, maar online zijn de kaarten nog niet geschud en liggen er nog heel veel mogelijkheden. “De maritieme industrie is ook vrij traditioneel als het om aftersales gaat. Er is weinig tot geen digitalisatie en productinformatie en prijzen worden afgeschermd. Op deze manier beginnen we in een staat van terminale serieusheid te belanden”, zo zei oprichter Maaike de Rover tijdens Intershop Roadshow vorig jaar.

Online de nummer één

ShipSupport was dé poging van Royal IHC om online de wereld te veroveren en het doel was zelfs om nummer één te worden. “Op het gebied van onderdelen in de scheepsvaart, is er online nog niets. Het is een totaal nieuwe benadering van de markt waarin wij, als we het goed doen, dus dé nummer één kunnen worden”, aldus Maaike in 2019.

IHC was één van de leveranciers

Vanwege deze ambitie werd besloten om de startup geen direct onderdeel van IHC te maken. De scheepsbouwer was wel eigenaar, maar operationeel gewoon één van de leveranciers. En het werd ook niet in de naam verwerkt. Wel werd er voor de livegang al drie miljoen euro door IHC in geïnvesteerd.

Vóór de livegang werd 3 miljoen euro geïnvesteerd.

ShipSupport zocht groeikapitaal om op te schalen

In maart van dit jaar sprak Ecommerce News Nederland ook al eens met Maaike. Toen werd bekend dat de maritieme speler op zoek was naar groeikapitaal om versneld te kunnen opschalen. En hoewel destijds slechts een paar procent van de benodigde reserveonderelen online werd gekocht, was Maaike ervan overtuigd dat de maritieme markt aan de vooravond stond van digitalisering.

Het online platform bestond in feite uit drie verschillende onderdelen. Allereerst was er de webshop MyShop, waar scheepseigenaren uit tientallen landen hun reserveonderdelen bestelden. Wisten ze niet precies wat de specificaties zijn van het onderdeel dat ze nodig hadden, dan konden ze dit achterhalen via MyFleet. En via MyConnection kon er worden ingespeeld op automatiseringswensen.

Het online platform bestond in feite uit drie verschillende onderdelen.

In eerste maanden 2020 meer omzet dan in heel 2019

De zaken gingen op zich goed; in de eerste twee maanden van 2020 werd al de volledige omzet van 2019 binnengehaald. Maar zoals dat gaat met scaleups zou er komende jaren wel nog nieuw groeigeld moeten worden geïnvesteerd. Dat zou komen via meerdere investeerders, maar voorlopig zou het nog niet op eigen benen kunnen staan en helaas ging het in de tussentijd minder goed met moederbedrijf Royal IHC.

In juni werd een eerder aangekondigde overname en herkapitalisatie afgerond, zodat het weer over een gezonde liquiditeit zou beschikken. In het FD stond deze week echter een uitgebreide analyse over de slechte resultaten, maar ook de diepe ruzies binnen de top van het bedrijf.

Op LinkedIn zegt Royal IHC alle lopende orders en zaken omtrent ShipSupport af te handelen. Ook blijft het MyFleet ondersteunen voor IHC-klanten en vermogensbeheerders. “We willen onze klanten, leveranciers en andere partners bedanken voor hun inspanning en bijdrages. It was the adventure of a life time!

Tags

Reacties

Henoch

Henoch

Hoofd- en eindredacteur. Houdt niet van taalfouten.

Bekijk alle berichten van Henoch