Shein populairste Chinese webshop in Nederland

Shein populairste Chinese webshop in Nederland

Waar AliExpress voorheen de populairste Chinese webwinkel was in Nederland, heeft Shein nu de meeste bestellingen. Dat blijkt uit onderzoek van couponplatform TrustDeals. Een andere speler om in de gaten te houden is Temu, die de afgelopen twee maanden met 300 procent groeide in ons land.

Ondanks de verhoogde invoerrechten en de kritiek op Chinese webshops blijven deze populair onder de Nederlanders. Sterker nog, Shein is volgens Christiaan van Amstel van TrustDeals hier zo groot dat het een serieuze uitdager is geworden van H&M en Zara. Ook de populariteit van Temu, die hier sinds eind april actief is, noemt TrustDeals opvallend.

Lage prijzen en ruime assortiment belangrijkst

Het couponplatform onderzocht de interesse van Nederlanders in Chinese webshops. Hiervan zijn er inmiddels tientallen actief, voornamelijk in de categorieën warenhuizen, elektronica en fashion. De top-3 bestaat dit jaar uit Shein, AliExpress en Temu. De lage prijzen en het ruime assortiment zijn de belangrijkste redenen om producten uit China te blijven halen.

Shein kan binnen een week kleding produceren.

Voor Shein speelt ook het feit dat het supersnel op trends kan inspelen mee. De cyclus van ontwerp totdat het product klaar is om verkocht te worden, duurt er minder dan een week. Ontstaat er op maandag een nieuwe trend, dan kan Shein dezelfde week nog een complete productlijn in die stijl op de markt brengen. En dat ook nog eens tegen lage prijzen.

Shein wereldwijd populairste modemerk

Dit kan uiteraard alleen wanneer een speler op andere vlakken inlevert. Shein krijgt op meerdere aspecten regelmatig kritiek. De webshop raakte meerdere keren in opspraak door uitbuiting van medewerkers, die lange dagen maken en weinig betaald krijgen. Ook gebruikt de Chinese speler vervuilende materialen en laat de verzending vaak te wensen over. Zo zouden bestellingen incompleet en vertraagd zijn.

Activisten hebben veel kritiek op Shein.

Het fastfashion-model laat menig activist steigeren, maar bij de Tiktok-generatie blijft Shein onverminderd populair. Dit is niet alleen in ons land. Volgens TIME is Shein wereldwijd het populairste modemerk. Hiermee heeft het wereldspelers als Nike, Adidas en Zara ingehaald.

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten