menu

Samenwerken met kortingssites: ja of nee?

Biedingensites, deal of the day sites en groepskortingen websites schieten als paddenstoelen uit de grond. Wat houden al deze initiatieven precies in, wat is het geheim achter het succes en kunnen dit soort sites iets betekenen voor jouw webwinkel?

Op een vakantie of dagje uit bied je via Vakantieveilingen.nl, een hotelkamer boek je goedkoop op Hotelkamerveiling.nl en via Groupon.nl koop je samen met vele anderen een driegangen diner tegen een spotprijs. Op Onedayonly.nl koop je leuke gadgets, elektronica of keukengerei tegen flink verlaagde prijzen. En zo zijn er nog veel meer soortgelijke initiatieven. Bied- en kortingensites zijn een echte trend op webwinkelgebied.

Biedsites
Het idee achter de verschillende biedsites is het leveren van een online veiling waarbij kopers tegen elkaar opbieden om het product te mogen kopen. Wie geluk heeft kan iets aanschaffen tegen een prijs die vele malen lager ligt dan de marktprijs. Er zijn verschillende vormen van biedingensites, en verschillende bijbehorende verdienmodellen. Op een site als Vakantieveilingen bijvoorbeeld betaalt alleen de hoogste bieder het geboden bedrag plus administratiekosten. De site verdient aan de commissie die het ontvangt van de aanbieder van de vakantie of het evenement. Aangezien de partners zo van niet verkochte vakanties of kaarten afkomen en bovendien wat extra publiciteit krijgen werken veel bedrijven graag mee.  

Maar er zijn ook biedingensites die een heel wat ingewikkelder en ondoorzichtiger verdienmodel hanteren. Op bijvoorbeeld de internationale biedingensite Bidrivals betaalt niet alleen de winnende bieder voor het product, ook degenen die een bieding doen betalen hiervoor. Om te kunnen bieden kopen deelnemers eerst biedingspunten voor vijftig eurocent per stuk. Elk punt staat voor 1 eurocent in de bieding, en iedereen die 1 eurocent meer biedt betaalt hier dus vijftig eurocent voor. Na elke nieuwe bieding gaat weer een nieuwe periode van bieden in, waardoor het uren kan duren voor een veiling afgelopen en het product verkocht is. Wordt een laptop dus verkocht voor 12 euro dan verdient Bidrivals hier naast deze twaalf euro 1200 keer vijftig eurocent aan. De laptop wordt dus eigenlijk verkocht voor 612 euro, wat waarschijnlijk meer is dan de inkoopprijs die Bidrivals ervoor betaalde. De uiteindelijk winnaar koopt het product, mits hij niet heel veel biedingen deed, dus wel tegen een spotprijsje, maar de veilingsite verdient wel degelijk meer aan het product. Vooral op de nieuwste gadgets verdienen dit soort websites veel.

Deal of the Day
En dan zijn er nog de zogenaamde Deal of the Day sites. Websites als Onedayonly.nl en iBood.nl bieden elke dag een ander product aan, dat alleen die dag met een flinke korting te koop is. De aanbiedingen gelden maar 24 uur en zolang de voorraad strekt, kopers moeten er dus snel bij zijn als ze gebruik willen maken van een deal. Websites als deze werken met grote partijen goederen die ze tegen lagere prijzen inkopen,of sluiten een overeenkomst met de aanbieders van de producten. Doordat ze grote aantallen van de producten opkopen kunnen ze vaak een goede deal krijgen, of ontvangen ze een flinke commissie over elk verkocht product.

Groepskortingen
Een beetje hetzelfde principe als de Deal of the Day sites zijn groepskortingen websites. Ook op deze websites verschijnen producten en diensten tegen een zeer gunstige prijs. De site Groupon.nl, ook wel bekend als My City Deal, biedt bijvoorbeeld leuke uitstapjes, etentjes en evenementen aan in en rond verschillende steden. Wie lid wordt ontvangt elke dag de aanbiedingen van zijn of haar stad. Om de deals door te laten gaan is een bepaald aantal kopers nodig, dit aantal wordt van tevoren bepaald, en wanneer je al betaald hebt maar de deal niet door gaat door te weinig deelnemers dan krijg je je geld terug. Wanneer je je vrienden wijst op de aanbiedingen en deze besluiten het product ook aan te schaffen dan krijg je voor elke koper die jij aanbrengt zes euro korting op je volgende aankoop.

Wat kunnen deze sites voor je webwinkel betekenen?
Voor jou als webwinkelier kan samenwerking met deze biedingen- en kortingssites wellicht interessant zijn. Het is bijvoorbeeld een goede manier om producten die je niet kwijt raakt alsnog te verkopen. Als je bijvoorbeeld een inschattingsfout gemaakt hebt en teveel producten in hebt gekocht, of het idee hebt dat een bepaald product niet meer zo goed loopt, zou je kunnen proberen een overeenkomst te sluiten met een veilingsite. Zij verkopen je product tegen waarschijnlijk een lagere prijs dan gewoonlijk, en je betaalt meestal een commissie aan de website, maar dat is beter dan je producten helemaal niet verkopen.

Deal of the Day websites kunnen je wellicht helpen bij de introductie van een nieuw product. Deze websites zijn altijd op zoek naar leuke nieuwe producten waarmee ze hun bezoekers kunnen verrassen. En als jij een nieuw product op de markt wilt introduceren en op zoek bent naar kopers en publiciteit dan kunnen deze websites je hierbij helpen. De sites hebben vaak al een flinke kring van dagelijkse bezoekers en leden die de aanbiedingen in hun mailbox ontvangen, en zodoende is het bereik van de websites groot. Wanneer veel bezoekers jouw product vervolgens kopen en er enthousiast over zijn kan dit de start van het succes betekenen. Hetzelfde geldt voor groepskortingsites als Groupon. Met een goede deal via Groupon.nl kun je veel nieuwe klanten binnenhalen die normaal gesproken waarschijnlijk nooit van je webwinkel gehoord hadden. Je verdient weliswaar minder op de producten die je via Groupon verkoopt, maar met een beetje geluk levert zo’n actie je veel nieuwe klanten op.

Een goede investering?
Realiseer je wel dat samenwerking met dit soort websites niet altijd positief uitpakt. Zoals bijvoorbeeld deze negatieve ervaringen van een Amerikaans café leert. De verkopen die je via Groupon of One day only realiseert leveren je veel minder op dan wanneer je je product of dienst op normale wijze verkocht had. De sites krijgen zelf een groot gedeelte van de opbrengst, die door de kortingen toch al lager is dan gebruikelijk. Wat je je dus af moet vragen is: zou je deze producten anders ook verkocht hebben? En: is de opbrengst van deze samenwerking voor mij groot genoeg om er niet op in te leveren?

Besef je daarbij dat het hier eigenlijk gaat om een vorm van adverteren. Door het bereik van veiling- en kortingensites zul je veel publiciteit krijgen, en klanten binnenhalen die anders waarschijnlijk nooit bij je gekocht hadden. Als je ervoor kunt zorgen dat deze klanten tevreden zijn en terugkomen dan is dit veel waard. Zie het geld dat je eventueel inlevert op deze deal als een marketinginvestering, geld dat je normaal gesproken uit had gegeven aan advertentiekosten en dat je nu in principe deels aan de klant geeft door hem een mooie korting te bieden. Waarmee je weer goodwill creëert bij de klant. En natuurlijk zitten hier de nodige inhalige klanten bij die profiteren van de korting en vervolgens nooit meer terugkomen, zoveel mogelijk krijgen voor weinig is voor sommigen immers een echte sport geworden. Maar dat deel van de klanten die wel vaker bij je gaan kopen en jouw bedrijf aanbevelen aan anderen kan veel goedmaken.

Wij zijn benieuwd naar jullie mening over samenwerking met dit soort websites. Liggen hier kansen voor webwinkeliers?

Tags

Reacties