menu
lightspeed ecommerce

Amazon dicteert verkoopprijs op andere platforms

Amazon voert dermate druk uit op webwinkels die zijn aangesloten op hun platform, dat deze verkooppartners zich genoodzaakt zien om hun prijzen op andere platforms te verhogen. Ook wordt het gewraakte product op Amazon vaak moeilijker vindbaar en verdwijnt de ‘Buy now’-knop.

Amazon is natuurlijk wereldwijd een gigantische ecommerce-speler, maar de invloed die het heeft is het sterkst waarneembaar in Amerika. Daar is het bedrijf van Jeff Bezos goed voor zo’n 38 procent van de ecommerce-markt. Eerder ging het zelfs nog om percentages van 49 of 47 procent.

Constant prijzen checken bij concurrent

En omdat het dat marktaandeel zo graag wilt vasthouden, doet Amazon er van alles aan om haar macht niet zomaar weg te geven. Het scant daarom constant de prijzen op rivaliserende platforms, zoals die van eBay en Walmart. Wanneer Amazon ziet dat een product daar goedkoper is, stuurt het een berichtje aan de verkooppartner en zorgt het ervoor dat het product moeilijker te vinden of te bestellen is via Amazon.

Amazon straft retailer die elders goedkoper verkoopt

En daarmee is Amazon dus verkopers aan het straffen die elders lagere prijzen hanteren, zo schrijft Bloomberg, dat de prijsalerts heeft ingezien en benadrukt dat deze strategie al sinds 2017 gaande is, maar dat recent het aantal alerts drastisch is toegenomen.

Een voorbeeld van zo’n alert luidt: “Eén of meerdere van jouw aanbiedingen komen momenteel niet in aanmerking om een uitgelichte aanbieding te zijn op de productdetailpagina, omdat deze artikelen duurder zijn op Amazon dan bij andere retailers.”

Macht van Amazon noopt tot prijsverhoging

Het is niet zo dat Amazon de verkopers expliciet vertelt om de prijzen op andere platforms te verhogen. Het kan zelfs het doel zijn om de verkoper zo ver te krijgen de prijs op Amazon juist te verlagen. Maar meerdere verkopers laten weten dat ze zich ingesloten voelen door de stijgende kosten bij Amazon én het feit dat ze zo afhankelijk zijn van de verkoop via Amazon.com, dat ze eerder geneigd zijn om de prijzen op andere marktplaatsen te verhogen.

‘Buy now’-knop verdwijnt

Want doen ze niks aan de prijs, dan verliezen ze de opvallende ‘Buy now’-knop, wat de aankoopdrempel voor klanten normaal gesproken juist drastisch verlaagt. “De verloren aankopen sijpelen door via algoritmes die bepalen welke producten consumenten krijgen te zien, wat weer leidt tot wegzakken in de zoekresultaten op de site”, zo zouden meerdere retailers hebben verklaard.

Laagste-prijsgarantie was al teruggedraaid

Amazon heeft dus de controle over de prijs en niet – zoals het hoort – de aangesloten verkooppartner. Een aantal jaar geleden verplichtte de ecommerce-gigant haar partners nog om op Amazon de best mogelijke prijs aan te bieden. Maar in 2013 werd deze verplichting voor verkopers in Europa teruggedraaid, nadat Duitse en Britse waakhonden een onderzoek hadden ingesteld.

En in Amerika heeft Amazon dit beleid afgelopen maart stilletjes teruggedraaid, kort nadat senator Elizabeth Warren aankondigde Amazon en andere grote techbedrijven te willen opbreken. Amazon mag verkooppartners officieel dan wel niet verplichten om op Amazon de laagste prijs te hanteren, het feit dat veel verkopers zich daartoe wel genoodzaakt zien na berichten van Amazon kan reden zijn voor bijvoorbeeld de Europese Commissie om dit aan te pakken.

“Als toezichthouders kunnen aantonen dat dit gedrag ervoor zorgt dat handelaren de prijzen op andere platforms verhogen, dan verliest Amazon het argument dat hun beleid erop is gericht om iedereen lagere prijzen te geven”, aldus Michael Kades, directeur markten en mededingingsbleeid bij Washington Center for Equitable Growth.

Tags

Reacties