Combined Shape menu

Problemen met hostingbedrijf WebReus

Het regent klachten over hostingbedrijf WebReus. Websites en e-mailinboxen van klanten van het bedrijf zijn al twee dagen lang offline door een onaangekondigde verhuizing. De hoster is telefonisch niet bereikbaar en diverse webwinkels lopen door de downtime tientallen bestellingen mis.

Maandagochtend werd begonnen met het verhuizen van de WebReus-servers. Tegenover Webwereld vertelde een klant dat de verhuizing op geen enkele manier vooraf is aangekondigd.  “Het gevolg is dat vele klanten van WebReus werden geconfronteerd met niet-werkende websites en e-mail. Onbereikbaar voor je klanten, op een gewone maandag, zonder waarschuwing…”, zo mailt hij.

 

Ook op het Webwinkel Forum wordt er geklaagd over het hostingbedrijf. Zo meldt user ‘web_starter’: “Gisterochtend deed e-mail en de webshop het niet meer. Gebeurt vaker, is meestal wel binnen een uurtje weer opgelost. Nu echter niet. (…) Direct een mail gestuurd, geen reactie.
Nu zijn we inmiddels de volgende dag, alweer 10:00 geweest en de melding is niet gewijzigd en op e-mail wordt niet gereageerd. Ik ben er nu wel zeker van dat ik wil overstappen. Zoiets vind ik echt niet kunnen.”

Niet fijn voor webwinkeliers
Downtime is natuurlijk nooit fijn, maar voor webwinkeliers kan zo’n ‘actie’ als die van WebReus nog ergere gevolgen hebben. Denk aan de vervaldatum van de voorraad, ruimtegebrek in voorraad door nieuwe leveringen, klantenverlies, dure Adwords-campagnes die nu op niets uitkomen, et cetera. Zo meldt Ton Heerze op Twitter: “Ik heb meer dan 250 sites offline liggen nu…vanmorgen de eerste drie schadeclaims ontvangen..waar eindigt dit?”

En Samantha van Twinkelbell.nl heeft de lancering van haar nieuwste webwinkel moeten uitstellen, vanwege de server-verhuizing van WebReus. Jeroen de Hoop briest: “Dit is een slechte zaak dat onze website offline is en de mails niet werken, vooral slecht voor onze zaak.” Deze drie zijn een van de velen die momenteel op Twitter hun gal spuwen over de webhoster.

De voornaamste klacht, na natuurlijk het offline zijn van tal van sites, lijkt het gebrek aan communicatie van de kant van WebReus. Het is onbekend tot wanneer de storing duurt en het hostingbedrijf reageert telefonisch noch per email op de stroom aan klachten en vragen. Op de website wordt in ieder geval vermeld: “Van 22 t/m 29 juli 2011 is er geen telefonisch contact mogelijk i.v.m. vakantie en werkzaamheden. E-mail wordt afgehandeld.”

 

De downtime heeft in ieder geval geleid tot twee parodie-accounts op Twitter: @Webreus en @WebreusOnline. Het hostingbedrijf kan rekenen op flink wat negatieve publiciteit en een slechte reputatie. De hostingwereld loopt door een geval als dit het gevaar dat startende webwinkeliers voortaan goedkope (doch goed werkende) hostingbedrijven links laten liggen.

Tags

Verder lezen

Reacties