Pretparkwinkel.nl: ‘De timing is perfect’

Pretparkwinkel.nl: ‘De timing is perfect’

Anderhalve week geleden lanceerde Nando de Kroon zijn webshop Pretparkwinkel.nl. De webshop richt zich op een vrij specifieke niche: pretparkfans. Ecommerce News sprak Nando over de start van de webshop en zijn plannen voor de toekomst.

Naast deze webshop is Nando ook het gezicht achter Story Fabrique. Daar verzorgt hij concepten en storytelling voor de vrijetijdsindustrie. “Het aantal opdrachten liep hard terug met de uitbraak van het coronavirus. Bedrijven hebben geen budget meer om een freelancer in te huren. Daarom wilde ik minder focus op b2b, maar iets in de b2c starten”, zo vertelt de ondernemer.

In februari besloot Nando daarom om al wat producten in de webshop te zetten die bij Catland passen, een attractiepark voor katten waar hij aan werkte namens Story Fabrique. Toch besloot hij erna een rebranding te ondergaan om juist de pretparkfans aan te spreken. Sinds de livegang van de webshop zijn ook sokken met achtbaankarretjes en NanoCoasters, achtbaanmodellen, in de shop te vinden.

‘Ik behoor zelf ook tot deze niche’

De markt waar Nando zich op richt bevindt zich in een behoorlijke niche. “Dat heeft te maken met mijn eigen passie. Toen ik als kind voor het eerst in een pretpark kwam, wist ik dat ik daar iets mee wilde doen.”

Een van de NanoCoasters in de webshop.

Volgens Nando zorgt het feit dat hij zelf tot de doelgroep behoort ervoor dat hij goed weet welke mogelijkheden er zijn in deze markt. “Die sokken ben ik gaan ontwerpen omdat ik zelf zoiets wilde, daar heb ik geen productonderzoek voor gedaan. Doordat ik zelf bijvoorbeeld ook in de gaten hou wat op Nederlandse kermissen en in pretparken te zien is, kies ik daar de NanoCoasters op uit.”

Ik weet wat de niche nog mist.

Doordat er nog geen andere webshops binnen Nederland zijn die zich specifiek op pretparkfans richten, verwacht Nando met Pretparkwinkel.nl te kunnen doorgroeien. “Ik weet wat de niche nog mist, maar ik wil ook zorgen dat mijn producten herkenbaar zijn voor mensen bĆŗiten de niche, zodat het ook hen aanspreekt als ze de producten zien.”

Plannen komend jaar

Het assortiment van Pretparkwinkel.nl is op dit moment vrij klein, omdat Nando kracht zag in op kleine schaal beginnen. “Dan weet de klant precies waar de webshop zich op richt. Ik wilde een realistische productlijn opzetten, die snel leverbaar is. Uiteindelijk wil ik meer producten gaan aanbieden, maar het ontwerpen en uitzoeken daarvan kost tijd.”

Ik wilde klein beginnen en snel kunnen leveren.

Nando heeft dus grote dromen voor Pretparkwinkel.nl, maar staat de komende tijd nog voor een aantal uitdagingen. “Doordat we afgelopen week de doelgroep wisten te bereiken zagen we een kleine piek in ons aantal bestellingen, wat lange avonden aan inpakken van bestellingen teweegbracht. Dat proces van het bedrijf wil ik efficiĆ«nter gaan doen.”

De sokken in de webshop, ontworpen door Nando zelf.

Concrete doelen voor komend jaar kan Nando nog niet delen, doordat hij de komende maanden wil afwachten hoe het loopt. “Ik hoop natuurlijk te groeien qua klanten en omzet. Wat dat betreft is de timing dat we live gegaan zijn denk ik perfect. We kunnen nu Sinterklaas en Kerst meepakken en meteen zien hoe het zich dan vormt.”

Naast het uitbreiden van het eigen assortiment hoopt Nando ook het concept van zijn webshop te verbreden. “De meeste attractieparken verkopen alleen ter plekke merchandise, terwijl er genoeg liefhebbers zijn die het ook online zouden willen bestellen. Het zou tof zijn als Pretparkwinkel.nl uiteindelijk ook de plek kan zijn waar attractieparken hun waar online aanbieden.”

Bereik vergroten

Tot die tijd zal Pretparkwinkel.nl het bereik moeten zien te vergroten. “Je moet weten waar de doelgroep zit. Nu weet ik zelf dat veel fans zich op YouTube begeven en er Youtubers zijn die in dit wereldje best groot zijn. Zij kunnen makkelijk de webshop noemen. Daar ga ik me de komende tijd op richten. Daarnaast moeten Google Ads zorgen voor continuĆÆteit in het aantal bezoekers van de webshop.”

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten