menu
lightspeed ecommerce

Pieter Pot: ‘komen binnenkort met slimme potten’

Pieter Pot: ‘komen binnenkort met slimme potten’

Het concept van Pieter Pot werd al enthousiast ontvangen, maar sinds het bedrijf in heel Nederland bezorgt is de vraag enorm gestegen. “We bedienen nu zo’n tweeduizend klanten maar hebben er ook al ruim 20 duizend op de wachtlijst”, aldus medeoprichter Jouri Schoemaker.

Pieter Pot verkoopt via haar webshop olijfolie, koekjes, pindakaas of andere boodschappen en bezorgt deze boodschappen in glazen potten. Hierdoor raakt klein verpakkingsmateriaal overbodig.

Boodschappen in glazen potten

Begin 2019 werd het bedrijf opgericht door Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt. In eerste instantie bezorgden de twee heren zelf in Rotterdam, op de fiets. Na een crowdfunding-campagne kon het bedrijf opschalen en met PostNL Food in heel Nederland bezorgen.

Duurzaamheid speelt voor veel spelers in de ecommerce en fysieke retail al langere tijd een belangrijke rol. Vanaf 2015 zag Nederland veel verpakkingsvrije winkels opkomen, maar helaas is een groot deel daarvan failliet gegaan. “Er werd enthousiast op gereageerd, maar te weinig mensen namen de moeite om met lege potjes naar de fysieke winkel te gaan.”

Consumenten willen een duurzame oplossing, zonder hier veel moeite voor te moeten doen.

“Veel consumenten zien in dat er een duurzame oplossing moet komen, maar een klein deel daarvan wil er echt moeite voor doen. Het moest makkelijker kunnen.” Pieter Pot probeert dat laatste mogelijk te maken: het bedrijf neemt de lege potten mee terug bij de levering van de volgende bestelling.

Gemak en toegankelijkheid

“Wanneer je een te grote gedragsverandering vraagt van klanten schrik je ze af”, vertelt Jouri. Hierom staan gemak en toegankelijkheid bij Pieter Pot voorop. Duurzaam moet volgens het bedrijf niet duurder zijn, daarom zijn de prijzen gelijk aan normale supermarktprijzen. “Verpakkingsvrij boodschappen doen moet voor iedereen een optie zijn.”

Je maakt meer impact als veel mensen iets duurzamer leven, dan wanneer een kleine groep perfect duurzaam leeft.

Ook in de selectie van leveranciers wordt rekening gehouden met toegankelijkheid. Om zoveel mogelijk klanten aan te spreken is er van elk product zowel een biologische als niet-biologische versie. “We geloven dat je meer impact maakt als veel mensen iets duurzamer gaan leven, dan wanneer een klein groepje perfect duurzaam leeft.”

De niche uit groeien

Dat veel consumenten zich aangesproken voelen, blijkt wel uit het aantal inschrijvingen voor de wachtlijst. Om de volgende stap te nemen is Pieter Pot bezig met een investeringsronde. “Er gaat veel tijd in zitten, dus dat is nu zo’n beetje onze hoofdtaak. We hebben meer werkkapitaal nodig om aan de vraag te voldoen.”

De nieuwe pot gaat minder ruimte innemen en komt met ‘smart’ technologie.

Naast de nodige uitbreidingen om meer klanten te kunnen bedienen, ontwerpt Pieter Pot ook een eigen pot. Deze moet van lichter materiaal zijn, minder ruimte innemen en zal ook met ‘smart’ technologie komen. Klanten krijgen dan een reminder wanneer het product bijna over datum is en ontvangen recepten aan de hand van hun inkopen.

Het bedrijf wil haar potten ook gaan aanbieden in andere supermarkten. In het begin online, maar in de toekomst ook in fysieke winkels. Uiteindelijk hoopt het bedrijf een beweging in gang te zetten naar verpakkingsvrij boodschappen doen en daarmee de niche uit te groeien. “Tony’s Chocolonely vraagt ook op een aantrekkelijke manier aandacht voor een probleem. Net als hen willen we dat uiteindelijk iedereen Pieter Pot kent.”

Tags

Reacties

Pleuni

Pleuni

Nieuwste én jongste redacteur.

Bekijk alle berichten van Pleuni