Parfumerie.nl alweer twintig jaar online

Parfumerie.nl alweer twintig jaar online

Het is twintig jaar geleden dat Parfumerie.nl haar eerste online bestelling verwerkte. Hiermee was het de eerste parfumerie die haar online deuren opende. Het speelveld is in de loop der jaren aardig veranderd, net als de bedrijfsprocessen, maar de geheel eigen werkwijze bleef. “Zolang je je onderscheidt, kun je goed opboksen tegen de massa”, aldus mede-eigenaar Erwin de Groot.

Als pionier was het niet altijd eenvoudig om parfumhuizen te overtuigen van de meerwaarde van het online kanaal. En dit was niet de enige uitdaging: “IDeal bestond nog niet, dus we moesten hoogstpersoonlijk naar het hoofdkantoor van ABN AMRO om online betalingen mogelijk te maken”, zegt Erwin wanneer we hem telefonisch feliciteren met de mijlpaal.

Van lokaal tot internationaal

Waar de webshoporders in de beginjaren makkelijk tussen de bedrijven door konden worden verwerkt, zijn de processen inmiddels zo veel mogelijk uitbesteed. Vanwege de grote groei in het aantal online orders werd vorig jaar een fulfilmentpartij ingeschakeld. “Dit was net op tijd, want tijdens het Black Friday-weekend verkochten we tien keer zo veel als gebruikelijk.”

Momenteel komt zo’n tien procent van de orders uit België, maar naar verwachting zal dit snel toenemen. “We zijn druk bezig om de Belgische shop tweetalig te maken, zodat we ook de Walen kunnen bereiken.” Wanneer je puur afgaat op het inwonersaantal lijkt dit een geringe afzetmarkt, maar dat zien we volgens Erwin verkeerd. “België is een land met veel potentie. Mensen gaan daar niet snel zonder parfum de deur uit.”

Wars van externe verkoopkanalen

Met een assortiment van ruim vijfduizend artikelen gaat Parfumerie.nl, dat naast de webshops twee winkels in de Amsterdamse binnenstad heeft, de strijd aan met de grote ketens en pure online spelers. De grootste troef is misschien wel dat het bedrijf wars is van externe verkoopkanalen. “Op korte termijn kun je zo lekker scoren, maar kijk je naar de lange termijn, dan geloof ik niet dat dit het gewenste effect geeft.”

Het is volgens Erwin geen geheim dat parfumhuizen er alles behalve blij mee zijn wanneer hun zorgvuldig geproduceerde geuren via allerlei kanalen worden verkocht. Dat Parfumerie.nl hier niet aan meedoet, wordt gewaardeerd door de leveranciers. “We zijn de enige zelfstandige parfum(web)winkel die Dior, Hermès en de Tom Ford Private Collection mag verkopen. Zo zie je maar; zolang je je kwalitatief onderscheidt, hoef je niet op te gaan in de massa.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten