Pakketmarkt groeit met 13 procent

Pakketmarkt groeit met 13 procent

De markt van binnenlands en grensoverschrijdend verstuurde pakketten is weer gegroeid. Vorig jaar nam het volume met 12,83 procent toe tot 576 miljoen stuks. De omzet steeg met 9,51 procent naar 2,79 miljard euro.

De omzetgroei van pakketten is hiermee groter dan de omzetkrimp van brievenbuspost, dat vorig jaar met 6,63 procent afnam. Dit blijkt uit de jaarlijkse Post- en Pakketmonitor [pdf] van Autoriteit Consument & Markt.

De grootste procentuele volumegroei op de pakketmarkt is terug te vinden bij pakketten verstuurd door particulieren. Dit segment steeg met 19 procent, terwijl B2C en B2B met respectievelijk 17 en 5 procent toenamen.

Het volume is vooral toegenomen bij pakketten verstuurd door particulieren.

Binnenlands pakket: gemiddeld €3,75

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de gemiddelde prijs voor binnenlandse pakketten met €3,75 per stuk vrijwel gelijk is gebleven ten opzichte van de situatie in 2018. Voor grensoverschrijdende pakketten werd echter 5 procent minder per stuk betaald, namelijk €8,13.

PostNL heeft nu een marktaandeel van ongeveer 60 procent is daarmee nog steeds de grootste bezorger van binnenlandse pakketten. Als consumenten een pakketje versturen, dan doen ze dit voor het overgrote deel (80 tot 85 procent) via PostNL. Bedrijven die verzenden naar consumenten kiezen met name voor PostNL en DHL. Volgens de ACM zijn andere pakketververvoerders ook aanwezig in beide markten, maar zijn die hier veel kleiner.

Andere pakketvervoerders zijn ook aanwezig in beide markten, maar zijn hier veel kleiner.

De ACM heeft haar analyse van de pakkettenmarkt gebaseerd op zes bedrijven, te weten: PostNL, DHL Parcel, DPD, GLS, UPS en TNT. Dit geeft al een vertekend beeld – de pakkettenmarkt is immers groter dan deze zes spelers – maar dat uit zich met name in de analyse over same-day-delivery.

Volgens de ACM boden vorig jaar van de grote pakketvervoerders alleen PostNL en DHL Parcel same-day-delivery aan. “Het aantal op dezelfde dag bezorgde pakketten was ook in 2019 klein (net als vorig jaar 0,1 procent)”, zo schrijft het.

Red je Pakketje: ‘In Q4 meer dan PostNL en DHL in heel jaar’

Op LinkedIn reageert Sam Rohn, de CEO van Red je Pakketje, als volgt: “Alleen al in het vierde kwartaal vorig jaar leverde Red je Pakketje meer pakketten op de dag van bestelling af dan dat de ACM voor heel 2019 in heel Nederland zag”. Hij vervolgt: “Ik weet dat we de grootste underdog (en same-day-vervoerder) uit de markt zijn maar zo erg genegeerd worden bijt wel.”

Ik weet dat we de grootste underdog zijn, maar zo erg genegeerd worden bijt wel.

Volume en omzet van binnenlandse en grensoverschrijdend pakketvervoer

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten