Pakketdiensten nemen maatregelen na inspecties

Pakketdiensten nemen maatregelen na inspecties

PostNL, DHL, GLS en DPD nemen maatregelen na het meermaals ingrijpen van de Arbeidsinspectie. Hiermee moeten de werkomstandigheden verbeteren en misstanden, zoals illegale tewerkstelling en onderbetaling, worden voorkomen.

PostNL, DHL, GLS en DPD zijn de vier grootste pakketdiensten in Nederland. Samen zijn zij goed voor 95 procent van de nationale pakketmarkt. Daarnaast wordt maar liefst driekwart van de pakketbezorging door (onder)aannemers gedaan.

Tracking, rijbewijscontrole en keurmerk salaris

PostNL, DHL, GLS en DPD zouden verschillende maatregelen treffen, zoals tracking van wie wat bezorgt en het beter screenen van onderaannemers. Met enkele van die onderaannemers zou de samenwerking al gestaakt zijn.

Een verplicht keurmerk moet zorgen voor genoeg loon.

De Arbeidsinspectie heeft ook met de vele (onder)aannemers gesproken om te kijken of pakketdiensten beter te werk zullen gaan. Bij meer dan de helft zou beter gecontroleerd worden op rijbewijzen en ID. Daarnaast is een verplicht keurmerk ingevoerd, Paychecked, waarmee transportondernemers kunnen aantonen dat zij hun werknemers genoeg betalen. Veel onderaannemers geven dan ook aan dat het niet mogelijk is winstgevend te zijn met de huidige salarisregels.

Boetes van 855.000 euro

De afgelopen jaren liep al onderzoek door de Arbeidsinspectie bij 77 bedrijven in het depot- en pakketvervoer. Daarbij zijn 67 overtredingen vastgesteld, waaronder illegale tewerkstelling, onvolledige administratie, te lange werktijden, zwart werken, vervalste rijbewijzen, onderbetaling en niet betaalde loonheffing en premies. Hierop zijn boetes opgelegd voor in totaal 855.000 euro. Op dit moment lopen er nog elf onderzoeken.

Er zijn tot nu toe 67 overtredingen vastgesteld.

Naast boetes heeft de Inspectie na meermaals dezelfde overtreding gewaarschuwd met preventieve stillegging van depots. Dat is tot nu toe niet gebeurd.

‘Interventies hebben gezorgd voor noodzaak’

“Aanvankelijk waren bedrijven niet overtuigd van de ernst,” schrijft de Arbeidsinspectie. “De interventies hebben gezorgd voor een groter gevoel van noodzaak voor verandering.”

Volgens de Inspectie is het risico wel aanwezig dat maatregelen wegzakken. Daarom blijft de instantie de komende tijd actief controleren bij pakketdiensten.

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten