Optiply voorspelt voorraad: ‘In 2018 met 300% gegroeid’

Optiply voorspelt voorraad: ‘In 2018 met 300% gegroeid’

Optiply, dat software levert voor voorraadoptimalisatie, is sterk gegroeid. Het bedrijf bedient inmiddels ruim honderd kleine tot middelgrote webwinkels. We spraken CEO Wiebe Konter op de Webwinkel Vakdagen 2019.

De Eindhovense startup Optiply is pas drie jaar oud, maar groeit hard. Ruim honderd klanten maken gebruik van hun inkoopalgoritmen, waaronder grote namen als Boozyshop en Zonnebrillen.com. Met abonnementen vanaf honderd euro per maand maakt dat een maandelijkse omzet van ten minste 10.000 euro – al kiezen de meeste klanten voor een prijziger pakket van grofweg 200 tot 500 euro: “Vorig jaar zijn we met 300 procent gegroeid ten opzichte van het jaar ervoor, en elke maand komen er gemiddeld tien klanten bij.”

Inkoopadvies op basis van data

Voornamelijk kleine tot middelgrote webshops in de Benelux zijn ervoor te porren. Al levert het gros hiervan aan consumenten, het soort product maakt voor Wiebe niet uit: “Zolang ze maar herhaalinkopen doen.” Het algoritme baseert haar inkoopadvies namelijk grotendeels op interne data, zoals orderhistorie. Klanten kunnen koppelen met onder meer Exact, Picqer, Magento en Lightspeed, of gebruikmaken van de API van Optiply zelf.

Wat het algoritme daaraan toevoegt? “Magazijnsoftware geeft vaak alleen inkoopadvies op basis van een minimale en maximale voorraad die je zelf moet inschatten, waar je vervolgens hoogstens eens per maand naar kijkt. Wij houden het echter constant in de gaten en analyseren data in real-time om patronen te herkennen,” legt Wiebe uit.

Data uit Google en het weerbericht

Het algoritme kijkt niet alleen naar de hoeveelheid om in te kopen, maar ook naar het juiste moment om in te kopen. Hiervoor worden externe data zoals Google-posities, prijzen van concurrenten, het weerbericht en de productlevenscyclus gebruikt. Hoewel dit nu op maat gebeurt, wil Wiebe deze data in 2019 een vast onderdeel van het algoritme maken.

Het inkoopadvies dat vervolgens uit de machine rolt, varieert van accuraat (groen) tot waarschijnlijk (oranje) en in een kleine 10% van de gevallen twijfelachtig (rood). Klanten kunnen de inkoop vervolgens automatisch doorvoeren of er nog een keer kritisch naar kijken, met als doel tekorten en overschotten in de voorraad voor te zijn: “Voor veel bedrijven is het een onzichtbare investering. Stel dat je 99% van de tijd kunt leveren, maar tegelijkertijd tonnen in overtollige voorraad stopt, dan ben je niet efficiënt bezig.”

Nieuwe softwarekoppelingen in 2019

Door de grote groei is het bedrijf inmiddels 12 man sterk en werkt vanuit drie vestigingen: Eindhoven, Amsterdam en sinds kort een eigen team van developers in Portugal: “Data is natuurlijk makkelijk te internationaliseren, en meer klanten willen crossborder verkopen.”

Maar eerst is er nog genoeg te doen in Nederland. In 2019 wil Optiply meer softwaresystemen koppelen, waaronder DirAct, AFAS en Visma Accountview. Wiebe heeft grotere potentiële klanten op het oog, en dus met complexere wensen. Momenteel wordt het algoritme in samenwerking met enkele huidige klanten doorontwikkeld, bijvoorbeeld op het gebied van dataverrijking en het vergelijken van leveranciers. “Onze ambitie is om in 2019 eenzelfde groei te realiseren.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten