Oproep Intershop: Waar blijft de B2B Shopping Award?
Binnen de ecommerce zijn er meerdere awards te winnen op diverse terreinen. Enkele van de meest prestigieuze awards zijn die van de Shopping Awards. Die hebben prijzen in verschillende rubrieken en er is zelfs een heuse startersaward. Maar de business-to-business hoort er nog niet bij, terwijl er juist hier spectaculaire ontwikkelingen gaande zijn. Intershop wil hier per direct wat aan gaan doen.
In de ecommerce zijn er losse brancheprijzen voor de beste logistieke webshop, de beste crossborder speler en de beste klantenservice. Daarnaast zijn er meer generieke prijzen, zoals de FD Gazellen en Deloitte Fast50. Maar elke online retailer zal op zijn minst toch ook dromen van het winnen van een felbegeerde award tijdens het Thuiswinkel Gala.
Shopping Awards gaat met zijn tijd mee
Tijdens de Shopping Awards, voorheen Thuiswinkel Awards, worden enkele van de meest prestigieuze awards uitgereikt aan spelers die actief zijn met ecommerce. De prijzen bestaan al jaren en telkens vinden er dan ook kleine wijzigingen plaats. Tegenwoordig is er ook een award voor het beste warenhuis, of de speler met de beste mobiele klantervaring. Logisch, want de wegen naar succes zijn divers en online retail is allang niet meer samen te vatten met een simpele webshop.
Door buitenlandse toetreders, mobiele apps, abonnementen of nieuwe logistieke ontwikkelingen wisten diverse spelers een prijs binnen te slepen. Voor de b2b is het lastiger. Zamro en Proforto waren eerder succesvol tijdens de Shopping Awards, maar deden dat in de rubriek voor de beste starter. Voor volwassen b2b-organisaties zijn de prijzen beperkt. Wat best bijzonder is, aangezien de online b2b-commercemarkt die van b2c overstijgt.
Deze trend is inmiddels ook zichtbaar binnen de belangenverenigingen. Waar bijvoorbeeld Thuiswinkel.org zich voorheen uitsluitend op b2c-spelers richtte, is het vorig jaar met een b2b-certificering gestart. Dit lijkt een logische ontwikkeling, want niet alleen het klantkanaal, het apparaat, de locatie of het betaalgedrag vervaagt. Ook de klant zelf is bijna niet meer te onderscheiden.
‘Werelden groeien naar elkaar toe’
Volgens Harold van der Horst, woordvoerder van het ecommerceplatform Intershop, is het niet toevallig dat Proforto of Zamro eerder een award binnensleepten voor de beste starter. “Deze spelers waren destijds nieuwkomers en wilden zich onderscheiden van de bestaande markt. Dus keken ze aandachtig naar de nieuwste ontwikkelingen die ze konden adopteren vanuit de b2c-wereld. Whatsapp voor het klantcontact of same-day-delivery? Bestellen zonder account en retourneren als het niet bevalt? Het wordt ook steeds meer gemeengoed in de b2b-wereld. Niet omdat het moet, maar omdat de b2b tegenwoordig qua klanttevredenheid en omnichannel-beleving niet onder wil doen voor wat een ondernemer in zijn privéleven als consument ervaart.”
Harold ervaart een heftige strijd in diverse hoeken van de online b2b-wereld. Waar soms heuse pareltjes tussen zitten die gedeeld moeten worden. “De verschillen zijn groot en de belangen niet kleiner. De omzetten in de b2b zijn enorm, maar de legacy ook. Lang niet elk bedrijf is al even ver. Maar de spelers die uitblinken, daar kunnen de huidige winnaars van de Shopping Awards al veel van leren. Ik weet zeker dat er tientallen spelers staan te trappelen om dit te kunnen laten zien!”
‘Personalisatie en volumespel in b2b soms al veel verder ontwikkeld’
Sommige namen liggen volgens Harold voor de hand. “Klanten van Intershop uiteraard, zoals ZAMRO, INDI en Stiho maar denk ook aan spelers als Bidfood, Manutan en Sligro. Zij presenteren nu ook al regelmatig op b2c-events hoe zij een extreem groot productaanbod weten te personaliseren. Daar kan de b2c tegenwoordig alleen nog maar van dromen.” En niet alleen de b2b trekt volgens Harold naar de consumentenwereld, Bol.com en Zalando gooien als b2b-platform hoge ogen met hun plaza-oplossing. Ook het Thuiswinkel Gala heeft nog een belangrijke blinde vlek, die als het aan hem ligt eenvoudig kan worden opgevuld.
Vanuit het portfolio van Intershop denk Harold dat er diverse klanten zullen meedingen om een b2b-award en volgens hem hebben die een goed verhaal dat zeker gehoord moet worden. Zo vertelt hij dat er spelers zijn die hele landbouwmachines verkopen, waarbij alle onderdelen binnen tijdvakken van enkele uren bij je voor de deur kunnen liggen. “Dergelijke bedrijven draaien dagomzetten waar zelfs de grootste b2c-spelers weken voor moeten werken. Hoe hebben die dat geautomatiseerd? Wat zit daar voor techniek achter?”
B2b is qua communicatie nog vrij gesloten, merkt Harold op. “Er is nog weinig bekend over wat b2b-bedrijven doen, terwijl het een gigantische markt is waar veel b2c-spelers naar toe trekken. De klantreis is uitgebreider, de omgevingen zijn vaak complexer, er zijn veel bijzondere bedrijfsprocessen, functionaliteiten, organisatorische uitdagingen, en ga zo maar door.”
Volgens Harold kunnen presentaties van deze spelers het niveau van de Shopping Awards verder laten stijgen. “Niet alleen omdat veel b2b-organisaties steeds meer online kopen, maar ook omdat we met zijn allen juist van deze tak van sport zo veel fantastisch mooie ontwikkelingen zien en we daar nog zoveel van kunnen leren. En is dat niet altijd het ultieme doel van de Shopping Awards geweest?”
Reacties