menu

Ook Yippie gebruikt browser om klant te verleiden

Ook Yippie gebruikt browser om klant te verleidenOns land is weer een browser-plugin rijker die het online shoppen voordeliger moet maken. Yippie! heet de nieuwste ‘personal shopping assistant’. Het belooft consumenten de beste deals te geven en ze nooit meer te veel te laten betalen. “Als het product ergens op het internet goedkoper is, vindt Yippie! het voor je.”

Yippie!, opgezet door CEO Maurice Kroon en CTO Péter Pál Koszta die ook al samenwerkten aan Studentify, is een browserextensie die de prijzen van minstens 13 miljoen producten uit zo’n 2100 webwinkels herkent. Als je op een bepaalde productpagina zit, dan vergelijkt Yippie! op de achtergrond de prijs die deze webwinkel hanteert met de goedkoopste prijs die het kan vinden voor dit product.

Al met al een leuke plugin, al heeft Yippie zeker niet het wiel uitgevonden. Zo schreven wij twee jaar geleden al over Shoptimate, een van origine Belgische browser-plugin die hetzelfde principe aanbiedt. Ook deze zoekt naar de laagste prijs terwijl de consument in zijn browser aan het shoppen is. En net als Yippie! verdient Shoptimate geld doordat de klant via affiliate-links naar de desbetreffende ‘aanbieding’ wordt geleid. Mocht de klant zo lang de cookie nog actief is iets bestellen bij die webwinkel dan gaat er een kleine commissie naar de plugin-bouwers.

Honey speelt voor winkelmandje én kortingzoeker
Een andere (internationaal actieve) online-shopping-plugin is Honey. Deze biedt echter een andere dienst aan dan de eerder genoemde Yippie! en Shoptimate. Het laat je tijd besparen door je direct bestellingen te laten plaatsen in honderden webwinkels met maar één winkelmandje. “Zeg maar dag tegen checkout-formulieren. Sla je verzend- en klantgegevens één keer op en gebruik deze op honderden van jouw favoriete webwinkels. Voeg alles wat je wilt toe in je Honey-winkelwagentje en betaal binnen enkele seconden.”

Maar dat is niet het enige; als je tijdens het shoppen in een van de ondersteunde webwinkels op de Honey-browserknop klikt, dan zie je in één oogopslag alle kortingscodes en aanbiedingen die momenteel gelden voor die webwinkel. Tijdens het afrekenen kun je op de knop drukken en worden de relevante kortingen gelijk verwerkt. Honey ondersteunt webwinkels als Asos, Target, Yoox, Walmart, Toys ‘R Us, Foot Locker, Vans en Best Buy. De plugin is opgericht in het najaar van 2012 en sindsdien hebben er meer dan tweeduizend installaties plaatsgevonden.

Het feit dat dergelijke plugins al jaren bestaan of juist recent uit de grond worden gestampt, laat wel zien dat de desktopbrowser blijkbaar nog lang niet is afgeschreven. Ondanks de verhalen én cijfers dat mcommerce gemeengoed is geworden, is de ouderwetse pc of laptop nog steeds populair. Er zijn nog steeds grote aantallen mensen die overdag op kantoor of ’s avonds aan hun bureau, of met hun laptop vanaf de bank, webwinkels bezoeken en via diezelfde apparaten hun bestelling plaatsen. Daarbij kunnen ze worden geholpen door plugins als Yippie!, Shoptimate en Honey.

Tags

Reacties