Omzet Wehkamp 17% gedaald
In 2023 besteedden klanten zo’n 552 miljoen euro op het platform van Wehkamp. Dit is een daling van 17 procent vergeleken met het boekjaar daarvoor. Toen gaven klanten nog 663 miljoen euro uit. Toch is het bedrijfsresultaat van het bedrijf met maar liefst 74 procent gestegen.
Dit blijkt uit recent gepubliceerde jaarcijfers van het online platform. In het vorige boekjaar (van april 2022 tot en met 31 maart 2023) was het brutobedrijfsresultaat 20 miljoen euro. Tot 31 maart 2024 wist het bedrijf dit te verbeteren met 30 procent, tot 26 miljoen euro. Het is het vijfde jaar op rij waarin het bedrijf een positief EBITDA behaalt.
Nieuw beleid had invloed op de omzet
Volgens het bedrijf is de opbrengst per artikel sterk gestegen, maar de algehele omzet van het bedrijf daalde wel. Het invoeren van een nieuw retourenbeleid, waarbij klanten 50 cent betalen voor elk geretourneerd artikel, en het thuisbezorgtarief van 50 cent zijn van invloed geweest op het bestelgedrag van klanten. Het aantal bestellingen daalde namelijk 23 procent. De sales namen 11 procent af.
‘We hebben ons retourpercentage verlaagd met 14%’
“Het was een gedurfde beslissing om te beginnen met het berekenen van kosten voor retourzendingen en bezorging aan huis op een moment waarop de economie zwak was en onze concurrenten beide diensten gratis aanboden, maar het is de juiste keus gebleken. We hebben ons retourpercentage met 14 procent verlaagd, terwijl het aantal leveringen op DHL-servicepunten verdrievoudigd is. Dit komt onze financiële prestaties en ook onze ecologische voetafdruk ten goede. Ik zou alle spelers in de markt willen aanmoedigen om deze noodzakelijke sprong te maken, en zo onze industrie duurzamer te maken”, aldus Graham Harris, CEO van WRG.
Uitbreiding naar België
Naast deze cijfers maakt Wehkamp ook bekend dat het later dit jaar naar België uit zal breiden. Tussen 2014 en 2017 was het daar al actief, maar trok het zich uiteindelijk terug uit deze markt. In 2021 nam moederbedrijf Wehkamp Retail Group (WRG) het kinderkledingplatform Kleertjes.com over. Daarmee verkoopt WRG al op kleine schaal in België.
‘Er is een kant-en-klare markt in België die we makkelijk kunnen bedienen’
De voorraad van dit platform is nu geïntegreerd in het distributiecentrum van Wehkamp in Zwolle. Het bedrijf levert dus al aan klanten vanuit Wehkamps infrastructuur en verzenders. “Gezien het feit dat meer dan de helft van de 11,6 miljoen inwoners van België Nederlands spreekt, is er een kant-en-klare markt die we gemakkelijk vanuit onze bestaande opzet kunnen bedienen, zonder dat er aanzienlijke investeringen nodig zijn. Daarom zal Wehkamp later dit jaar hetzelfde doen”, aldus het bedrijf in het jaarverslag.
Reacties