menu

NS-dochter Qbuzz negeert ecommercewetgeving

U-OV is een merknaam waarmee Qbuzz het openbaar vervoer in Utrecht verzorgt. Met ruim duizend chauffeurs vervoeren ze dagelijks ongeveer tweehonderdduizend reizigers. Die betalen daarvoor met een OV-chipkaart, maar voor abonnementen, voordeelkaarten en andere speciale producten is er een heuse webwinkel opgericht. Wij namen deze onder de loep.

Als je in Utrecht een jaarkaart wilt kopen voor de bus, trein en tram in de regio dan kun je daarvoor naar de webshop van U-OV. Dit is een merk van Bestuur Regio Utrecht waarmee Qbuzz rijdt, maar de webwinkel en website zijn dan weer wél van Qbuzz. En die is in handen van Abellio, een bedrijf van de Nederlandse Spoorwegen. De NS werkt weliswaar zelfstandig, maar alle aandelen zijn momenteel van de staat. Als je iets gaat kopen in de webshop van U-OV, winkel je online dus bij de Nederlandse overheid. En daar hebben wij hoge verwachtingen van!

Webwinkels in Nederland moeten voldoen aan een aantal regels als ze (ook) aan consumenten leveren. Om te beginnen qua communicatie. U-OV is eigenlijk heel toegankelijk en duidelijk en als consument zijn we er dan ook helemaal tevreden over. Grote plusplunten zijn bijvoorbeeld dat de website overzichtelijk is, je het contrast kunt aanpassen – wat handig is voor kleurenblinden – en dat ook het lettertype is te wijzigen. Daarnaast biedt een duidelijk SSL-certificaat voor de gehele webshop een veilig gevoel en is op elke pagina een telefoonnummer te zien. En tijdens het afrekenen wordt duidelijk in fases de koop nog even doorgenomen. Allemaal hartstikke goed dus!

U-OV: alleen betalen met iDeal

Alleen iDeal, betaald servicenummer en nooit aansprakelijk
Als klant zijn we dus wel tevreden, maar als we onze juridische bril opzetten gaat het mis. Zo komen we qua betalingsmogelijkheden alleen iDeal tegen en dat is verboden. Het eerder genoemde telefoonnummer is een betaald 0900-nummer en voor toekomstige klanten is dit prima. Maar helaas is dit het enige nummer dat te vinden is en dat is niet toegestaan. Daarnaast informeert de website ons slecht over onze rechten. Sterker nog, als we de juridische pagina’s bekijken dan komen we daar de meest bizarre clausules tegen. Bijvoorbeeld dat ze niet aansprakelijk gesteld kunnen worden, ook niet als ze een virus verspreiden via de website. Dus als jij schade oploopt door het bezoeken van deze webwinkel is dat volgens Qbuzz eigen schuld, dikke bult! Leuk bedacht, maar juridisch mag je dat helaas als webwinkelier niet stellen.

Tenminste, zo zien wij het als wij de wetgeving op dit gebied doorlezen. Maar als de overheid haar eigen dochterorganisaties dit soort clausules laat opstellen dan hebben wij de ecommerce-wetgeving afgelopen jaren misschien iets te zwart-wit gezien? Want het is niet de eerste keer dat een organisatie die onderdeel is van de staat wetgeving rond koop op afstand negeert!

Qbuzz - aansprakelijkheid

Tags

Reacties