menu

Nederland in Europese top 5 online shoppen

Nederland bevindt zich in de Europese top 5 van online shoppen. Alleen in het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Denemarken en Luxemburg is het aandeel van de bevolking dat de afgelopen twaalf maanden online winkelde hoger.

Dit blijkt uit gegevens van het CBS, dat keek naar het ICT-gebruik van bedrijven en particulieren in de Europese Unie. In deze Europese regio werd vorig jaar door 57 procent van de mensen iets online gekocht. Ter vergelijking: tien jaar terug lag dat percentage nog maar op 30 procent.

79% van Nederlanders shopt online

Hier in Nederland is het 79 procent van de mensen (van 16 tot 75 jaar) die vorig jaar online heeft gewinkeld voor producten en/of diensten. Het laat hiermee gevestigde ecommerce-landen als Duitsland en Frankrijk achter zich, maar moet tegelijkertijd haar meerdere erkennen in de Britten, waarvan 82 procent dit vorig jaar deed.

Online shoppen in Europa

Nederland koploper online levensmiddelen kopen

In Europa worden vooral kleding en sportartikelen online gekocht. Ook in Nederland is het populair: meer dan de helft van de bevolking heeft dit soort artikelen vorig jaar online besteld. Ons land is daarnaast koploper als het gaat om het online kopen van levensmiddelen. Met 29 procent hebben wij het hoogste aandeel, daar waar het gemiddelde in de EU op 14 procent ligt.

Te late bezorging grootste probleem

Bij dit soort onderzoeken wordt vaak ook stilgestaan bij de problemen die ecommerce nog altijd met zich meebrengt. Zo blijkt uit dit onderzoek dat in de EU 17 procent van de consumenten zegt dat producten soms te laat worden bezorgd. In Nederland zijn er meer klachten: 24 procent kreeg wel eens te maken met te late levering van het bestelde product. Andere veelgehoorde klachten zijn “technische problemen”, “verkeerde of beschadigde goederen” en “informatie over garantie of rechten”.

Problemen met online aankopen

Tags

Reacties