menu
Naïf: ‘We hebben nu de middelen om flink te groeien’

Naïf: ‘We hebben nu de middelen om flink te groeien’

De groei zat er bij Naïf – aanbieder van natuurlijke verzorgingsproducten – al lekker in. Maar sinds de kapitaalinjectie van twee miljoen euro afgelopen augustus gaat het helemaal hard. “Vorig jaar verkochten we 500.000 producten. Ons streven is om 2024 af te sluiten met minimaal een vertienvoudiging”, aldus medeoprichter Sjoerd Trompetter.

Sjoerd richtte Naïf in 2013 op met zijn studievriend – inmiddels compagnon – Jochem Hes. In eerste instantie focusten de heren zich op verzorgingsproducten voor baby’s. Na verloop van tijd werd het assortiment uitgebreid met producten voor iets oudere kinderen, gevolgd door een dameslijn. “Inmiddels bevat het assortiment zo’n dertig verschillende artikelen.”

Elke paar maanden een nieuw product.

De behoefte aan natuurlijke verzorgingsproducten is groter geworden. Naïf probeert hierop in te spelen door elke paar maanden een nieuw product te lanceren. Onlangs werd de lijn met zonneproducten uitgebreid en momenteel is het bedrijf bezig met de productie van biologisch afbreekbare billendoekjes.

‘Groot deel van de investering wordt besteed aan marketing’

Om Naïf beter op de kaart te zetten, werd vorig jaar een investering van twee miljoen euro opgehaald. Naast het vergroten van het productaanbod en het team wordt de kapitaalinjectie grotendeels besteed aan marketing. “Nu richten we ons op Nederland en België, vanaf volgend jaar zorgen we ook voor reuring in Duitsland.”

Vorige maand pakte Naïf flink uit met een abricampagne waarin de nieuwe zonnelijn centraal stond en het voorbijgangers opriep om chemische UV-filters te bannen. “We willen met natuurlijke ingrediënten de strijd aangaan met de chemische rommel in de schappen”, zegt Sjoerd. Hij hoopt dan ook dat de campagnes eraan bijdragen dat mensen bewuster worden van wat ze op hun lijf smeren. “Bovendien zijn veel chemische toevoegingen belastend voor het milieu.”

‘In veertien landen verkopen we succesvol’

Om de eigen impact zo gering mogelijk te houden, worden de verzorgingsproducten in Nederland geproduceerd. Het afzetgebied is echter vele malen groter. “We verkopen inmiddels in veertien landen succesvol. Hoofdzakelijk in Europa, maar ook in Azië en Amerika zijn onze producten geliefd.” De Nederlandse en Belgische markt bedient Naïf zelf, in andere landen maakt het bedrijf gebruik van lokale distributeurs.

In de praktijk betekent dit dat ongeveer een derde van de klanten haar producten via de webshop van Naïf bestelt, de overige afnemers doen dit bij de ruim vijfduizend externe verkooppunten. “Ik schat dat we te vinden zijn bij zo’n honderd online kanalen, de overige punten zijn fysieke winkels zoals babywinkels, drogisterijen en apotheken. En vanaf deze zomer zijn onze producten bij Albert Heijn te koop.”

‘Dit jaar gaan we meer dan verdubbelen’

Gezien het grote aantal externe verkooppunten, dat ook nog eens doorlopend toeneemt, is een eigen verkooppunt geen must. Toch is Sjoerd niet van plan om de eigen shop te sluiten. “We hebben altijd een eigen verkoopkanaal gehad. Het zorgt voor direct contact met onze klanten. Daarnaast is het een fijne manier om feedback op onze producten te krijgen en meetbare resultaten te vergaren op onze online marketingcampagnes.”

We liggen goed op schema.

Gewoonlijk heeft Naïf een omzetstijging van ongeveer vijftig procent per jaar. Mede dankzij de investering zal de omzet dit jaar naar verwachting meer dan verdubbelen. “We hebben nu de middelen om flink te groeien.” Het zijn mooie cijfers, maar vanwege de ambitie om in 2024 tien keer meer om te zetten dan in 2019 is een groeiversnelling ook noodzakelijk. “We liggen goed op schema. Sterker nog: we staan voor mijn gevoel pas aan het begin van onze groei.”

Tags

Reacties

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda