lightspeed ecommerce

Mondial Relay introduceert oplossing voor kleine spelers

Mondial Relay introduceert oplossing voor kleine spelers

Het aantal ondernemers dat (nu ook) via internet verkoopt blijft stijgen. Net als de behoefte van consumenten aan een duurzamere verzending. De Franse pakketdienst Mondial Relay, die sinds een halfjaar actief is in Nederland, lanceert daarom een dienst voor kleinere verkopers waarmee ook zij duurzamer kunnen verzenden.

Met de nieuwe dienst richt Mondial Relay zich op bedrijven die maximaal vijfduizend pakketten per jaar versturen. Zij hoeven geen contract af te sluiten met de pakketdienst. Het enige wat nodig is om lagere verzendtarieven te krijgen, is het aanmaken van een zakelijk account. Vervolgens stort de ondernemer een verzendtegoed en kunnen de pakketten worden verzonden. Er geldt geen minimale afname, ondernemers kunnen maximaal twintig pakketten per keer bij een punt brengen.

‘Mondial Relay wil uitbreiden naar 1500 punten’

De pakketdienst werkt uitsluitend met op- en afhaalpunten en biedt hiermee naar eigen zeggen een milieuvriendelijk en gebruiksvriendelijk alternatief voor verzender en ontvanger. Deze vlieger gaat uiteraard alleen op als voldoende punten zijn, zodat vervoerders inderdaad minder stops hoeven te maken en consumenten makkelijk hun pakket kunnen halen.

Voor iedereen een afhaalpunt in de buurt.

Momenteel heeft de pakketdienst ruim duizend op- en afhaalpunten in Nederland, oftewel PUDO-punten (pick-up en drop-off points). Daarnaast heeft Mondial Relay sinds de uitbreiding naar Nederland vorig jaar juli een eigen distributiecentrum in Vianen. Het bedrijf gaf destijds aan dat het streeft naar minimaal 1500 locaties in ons land. “Het is onze missie dat elke Nederland een pakket op loop- of fietsafstand kan ophalen of wegbrengen”, stelt Rene Klis, algemeen directeur Nederland.

Dagelijks ruim een miljoen online aankopen

“Het aantal webshops is vorig jaar in Nederland met 35 procent toegenomen. Er worden hier nu dagelijks ruim een miljoen artikel online gekocht. We willen alle webwinkeliers en hun klanten bedienen, maar we willen voorkomen dat er hierdoor duizenden busjes door het land rijden die bij iedereen thuis een pakket afleveren”, aldus Klis, die deze werkwijze niet meer van deze tijd vindt.

Ruim 17.000 punten in Europa.

Naast Nederland en thuisland Frankrijk is Mondial Relay actief in België, Spanje en Portugal. In deze landen heeft het bedrijf een netwerk van meer dan 17.000 PUDO-punten en dertig regionale depots. Vanuit deze logistieke hubs bedient het naar eigen zeggen ruim 100.000 ecommerce-bedrijven.

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten