Webwinkel moet naast iDeal meer betalingsmethoden bieden
Met de vele storingen die ons land teisteren op het gebied van internetbankieren doen webwinkeliers er goed aan om meer betaalmethoden aan te bieden. Maar op dit moment biedt een webwinkel in Nederland gemiddeld slechts twee betaalmethoden aan. Mocht er dan iets gebeuren met bijvoorbeeld iDeal, dan zullen veel klanten afhaken en hun bestelling annuleren.
Ogone: ecommerce is afhankelijk van iDeal en biedt slechts twee betaalmethoden
Het gegeven dat Nederlandse webwinkeliers gemiddeld slechts twee betaalmethoden aanbieden komt uit een onderzoek van Ogone. De internationale payment provider meldt ook dat iDeal veruit de meest aangeboden betaalmethode onder Nederlandse webwinkels is. Iets meer dan de helft (52%) van de webwinkels gebruikt deze betaalmethode.
52% van de Nederlandse webwinkels biedt iDeal aan.
De creditcard staat met 35 procent op de tweede plaats. Dat lijkt nog relatief veel, maar qua gebruik is iDeal de onbetwiste nummer één. Twee derde van de consumenten (66%) geeft er de voorkeur aan.
In België bieden webwinkels gemiddeld vijf betaalmethoden
Wat betreft de diversiteit in betaalmethoden zouden we misschien eens moeten kijken naar onze zuiderburen. Webwinkeliers uit België bieden namelijk gemiddeld vijf betaalmethoden aan bij de kassa van hun webwinkel. En daarmee zijn ze, wat de consequenties van storingen betreft, minder kwetsbaar dan wij.
Een webshop uit België biedt gemiddeld vijf betaalmethoden aan.
“Diverse Nederlandse banken werden de afgelopen tijd herhaaldelijk getroffen door cybercriminelen. Dit zorgde voor ernstige storingen op het betaalsysteem die naar schatting leidden tot een verlies van miljoenen euro’s bij de Nederlandse webwinkeliers. Dit verliescijfer is onnodig hoog doordat Nederlandse webwinkeliers gemiddeld slechts twee betaalmethodes aanbieden.
‘Meer dan twee betaalmethoden bieden is noodzakelijk’
Webwinkeliers kunnen zichzelf beschermen door naast iDeal meerdere betaalmethoden, zoals creditcards, achteraf betalen of PayPal, aan te bieden op hun platform. “Op deze manier zorg je ervoor dat de consument altijd gebruik kan maken van je webwinkel”, aldus Pierre Willaert, Head of Sales bij Ogone Nederland.
Reacties