lightspeed ecommerce

Mama Deli breidt productie snel uit

Mama Deli breidt productie snel uit

Met haar vriesverse babyvoeding maakt Mama Deli het voor ouders makkelijk en betaalbaar om gezonde en pure voeding aan hun kind te geven. Eigenares Mariëlle Smit vertelt over het succes van haar webwinkel.

Nadat ze twee en een half jaar geleden beviel van haar dochtertje, merkte Mariëlle al snel dat het veel tijd kost om elke dag gezond en vers eten te bereiden voor haar kind. “Er was nog niet echt een goed en vooral betaalbaar alternatief op de markt voor zelf koken”, aldus Mariëlle. Dat moest anders kunnen.

Duizenden maaltijden verkocht in de pre-order

Hoewel Mariëlle vooral ervaring heeft in de eventbranche met haar andere bedrijf MME Hospitality, moest ze door de coronapandemie vooral online aandacht vragen voor Mama Deli. “In een cover-interview in december 2020 met Ouders van Nu maakte ik bekend dat Mama Deli zou gaan lanceren. Net voor dat interview bedacht ik me dat we een pre-order mogelijk moesten maken, om alvast onze eerste sales te realiseren.”

We hebben de pre-order eerder moeten stoppen, omdat het te hard ging.

Het bleek een gat in de markt. “We hadden al snel duizenden maaltijden verkocht en hebben de pre-order toen eerder moeten stoppen, omdat het te hard ging.” En dat terwijl klanten op dat moment nog niet wisten welke smaken en producten precies in de pre-orderproefbox zaten.

Babyvoeding als abonnement

Halverwege januari van dit jaar ging de webshop live. Op het moment van schrijven bestaat het assortiment van Mama Deli uit 18 producten. “We hebben meer dan anderhalf jaar gedaan over het samenstellen en testen van het startassortiment. De maaltijden moeten goed gebalanceerd zijn en de juiste samenstelling hebben. Daarom heb ik meteen een team van experts verzameld.”

Eén van de maaltijden van Mama Deli.

De producten zijn voor baby’s vanaf 4 maanden oud tot maximaal 2 jaar. Het assortiment bestaat onder andere uit maaltijden van zoete aardappel en pompoen, maar ook uit tussendoortjes van avocado en banaan. Naast de losse producten kunnen klanten ook een abonnement kiezen. Maandelijks ontvangen ze dan automatisch een box, waarvan ze de inhoud zelf samenstellen.

Kwetsbare doelgroep

Het doel van Mama Deli is “alle kinderen een goede start geven”, door voor de allerkleinsten gezonde maaltijden toegankelijk en betaalbaar te maken die ouders snel kunnen opdienen na een lange dag werken. Webshops die online voedsel verkopen nemen allerlei voorzorgsmaatregelen zodat het product vers blijft, maar zeker met deze kwetsbare doelgroep is dit erg belangrijk.

Het product zit tot aan de vriezer van de klant in een gesloten vriesketen.

Daardoor wist Mariëlle al vanaf het begin dat ze de verzending zou uitbesteden. “We willen en kunnen geen risico’s lopen. De producten moeten diep ingevroren blijven en onze distributeur is hier expert in. Meteen na de productie tot aan de vriezer van de klant zit het product in een gesloten vriesketen.”

Webshop hard gegroeid

Het aantal orders blijft tot nu toe groeien. “Qua weekomzet zitten we nu al aan het doel dat we voor eind 2021 hadden gesteld. We zouden verder kunnen groeien, maar doordat we ook enorm groeien bij de retail, kiezen we er voor om deze groei voor nu wat te remmen. Je moet ook weten wanneer je pas op de plaats moet houden.”

Qua weekomzet zitten we nu aan het doel dat we voor eind 2021 hadden gesteld.

Eén van de tussendoortjes van Mama Deli.

De producten zijn nu onder andere ook bij Crisp, AH en Picnic te koop. “We hebben nu al via alle kanalen honderdduizenden producten verkocht. Op dit moment ligt onze prioriteit bij de retail, daar willen we dezelfde start als in onze eigen webshop. Bovendien zijn wij via de retail nog gemakkelijker te koop voor onze klanten en draagt dit kracht bij aan onze missie.”

Achterstand in productie en grondstoffen

Er is dus zeker nog een mogelijkheid tot verder groeien, maar dan moeten ze dat productioneel wel aankunnen. “Net zoals iedereen kampen we met een tekort aan grondstoffen. Bij Mama Deli merken we dat vooral in duurzaam karton, dat we nodig hebben voor onze verpakkingen.”

Een beetje schaarste creëren is niet erg, maar we moeten de voorraad op peil houden.

Toch wil het bedrijf verder groeien om aan de vraag van de klant te voldoen. “We gaan opschalen en de productie uitbreiden, er wordt op dit moment zelfs gebouwd aan de eerste vriesverse-babyvoedingfabriek van Nederland. Daarnaast willen we nieuwe producten en productcategorieën toevoegen aan het assortiment. Een beetje schaarste creëren is niet erg, maar we moeten wel onze voorraad op peil houden.”

Voorzichtige plannen uitbreiding buitenland

Mariëlle heeft er wel vertrouwen in dat de voorraad genoeg uitgebreid kan worden om aan de vraag te voldoen. “We willen een bekend merk worden met een goede basis in Nederland, dankzij retailkanalen en een degelijke webshop. Op die manier kunnen we binnenkort de eerste stappen naar het buitenland zetten.”

Pleuni

Pleuni

Nieuwste én jongste redacteur.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten