Kan Magento nog iets voor het mkb betekenen?
Lange tijd was Magento heer en meester qua webwinkelsoftware. Natuurlijk waren er sterke alternatieven en was de software technisch ingewikkeld, belastend voor de hosting en omslachtig om mee te werken. Maar de mogelijkheden waren eindeloos en de software werd breed gedragen. Maar kunnen we dat nog wel zeggen over diens opvolger, Magento 2?
Magento 1 werd zowel gehaat als omarmd. Gehaat, want de software was voor de meeste webwinkels veel te log en complex: het aantal regels code waaruit een gemiddelde webshop bestond sloeg eigenlijk helemaal nergens op. En omarmd: alles wat je zou willen, is mogelijk met de software. Het feit dat de hele wereld gebruikmaakt van Magento, maakt het ook een veilige keuze. En een stabiele, juist omdát er zoveel shops gebruik van maakten.
Veel webshops hebben hun Magento-webshop aardig lopen tweaken. Die vrijheid heb je, want je host zelf en je kunt aanpassen wat je wilt. Daarnaast heb je met Magento het voordeel dat er veel programmeurs in zijn gespecialiseerd. Dat betekent dat je ook in jouw regio waarschijnlijk wel een of twee specialisten kunt vinden die jouw webshop verder kunnen bouwen. Ideale vrijheid en onafhankelijkheid dus!
Magento 2 moest vernieuwing brengen
Maar de code van Magento 1 was op een gegeven moment oud en omslachtig. Magento 2 moest daar verandering in brengen. Om die reden werd jaren geleden Magento 2 al in gang gezet en eind 2015 officieel gelanceerd. Al kun je dat bijna een beta-lancering noemen want de eerste officiële versie bleek maar voor weinig webwinkels werkelijk stabiel te werken. Magento 2.1 bracht halverwege 2016 daar wel wat verbetering in, maar ook de update 2.2 die we in september kunnen verwachten (en eigenlijk deze zomer al uit had moeten komen) bevat grotendeels bugfixes. Je kunt vrij veilig stellen dat Magento 2 haar omslagpunt dit jaar niet meer gaat maken.
Is Magento 2 wel het beste alternatief voor het mkb?
Drie jaar of meer wachten op verbeteringen aan een platform is in de ecommercebranche een lange tijd. En je kunt je afvragen of Magento 2 wel verbetering bracht. Magento 2.1 introduceerde b2b-mogelijkheden, 2.2 lanceert komende maand naar verwachting Magento Shipping en Magento Social en 2.3 brengt komend jaar Advanced Reporting en Advanced CMS. Maar al deze functies zijn alleen beschikbaar voor Magento Commerce.
Magento Commerce is de nieuwe naam van Magento Enterprise, de betaalde licentie-versie waar maar weinig gebruik van maken. Het is dus niet voor de gemiddelde Magento-gebruiker. De basis biedt daarmee weinig nieuws en is niks anders dan een opnieuw aangesloten motor. En verder is het aantal plugins voor Magento 2 nog niet op het niveau van Magento 1. Gebruikers kunnen zich dus afvragen of de open source-licentie echt extra mogelijkheden biedt.Daarnaast is Magento 2 complexer qua opzet. Ervaren internetbureaus hebben de nieuwe techniek allang onder de knie en kunnen hier beter mee uit de voeten, maar voor de gemiddelde zzp-ontwikkelaar of doe-het-zelf-webwinkelier zal de overstap naar Magento 2 fors zijn geweest. En of je dan de overstap naar een groter (lees: duurder) internetbureau wilt maken is nog maar de vraag.
En alsof het vernieuwen onder de motorkap al niet voldoende is, wordt er bij Magento al nagedacht of in update 2.4 een ‘Client Rendered Front End Framework’ tot de mogelijkheden behoort. Dat zou shops extra functionaliteiten bieden, maar betekent ook dat je complete template dan weer naar de vuilnisbak kan.
Met zoveel onzekerheid, het niet halen van planningen en vooral het niet stabiel krijgen van het ecosysteem van plugins en templates stellen veel webshops de overstap naar Magento 2 uit. En die uitstel betekent steeds vaker afstel, want alternatieven staan niet stil. WooCommerce, dat voorheen vooral geschikt was voor webshops met een beperkt aantal artikelen, is de afgelopen drie jaar uitgegroeid tot een volledig platform met inmiddels enkele grote klanten.
En het is zeker niet het enige alternatief. In Nederland kennen we Lightspeed al een tijdje. In Duitsland domineert het eerder genoemde WooCommerce en is Shopware een geduchte concurrent. In Engeland is Shopify actief en Frankrijk kent met Prestashop een eigen concurrent.
Magento kon de concurrentie met al deze partijen altijd goed aan. Nog steeds, want het overgrote deel opereert nog op de software van Magento 1. Maar zodra die webwinkeliers verder willen, is het de vraag of die de overstap naar de logische opvolger, Magento 2, wel zal maken.
Reacties