Guapa E-commerce: ‘Geen aanvraag is ons nu te groot’
De ambitie om groot te worden heeft Magento-specialist Mathijs Kok altijd al gehad. Dus toen hij afgelopen jaar versneld kon groeien door twee bedrijven over te nemen, greep hij die kans met beide handen. En dit is pas het begin: “Ik wil jaarlijks verdubbelen in omzet én mensen.”
Waar Guapa in het verleden wel eens projecten aan zich voorbij zag gaan omdat bedrijven liever in zee gingen met een groter bureau, is geen aanvraag meer te groot. “Als kleinere speler kun je klanten niet altijd de continuïteit bieden die zij zoeken. Wij hebben nu voldoende capaciteit om ook de grotere implementatietrajecten aan te kunnen.”
‘De groei zit er goed in’
Hoewel Guapa ook organisch groeit, ging dit voor Mathijs niet snel genoeg. Begin 2016 zette hij zijn eerste uitbreidingsstappen door te fuseren met Magento-ontwikkelaar 360 E-commerce. Medio 2017 nam hij met zijn compagnon het designbureau Concept7 over en sinds juli 2018 mag hij zich mede-eigenaar noemen van Magento-bureau Made by Mouses, dat nu verder gaat als Guapa E-commerce.
De teller staat hiermee op zo’n vijfenveertig medewerkers, wat eigenlijk nog maar een schijntje is van hetgeen waar Mathijs naartoe wil. “We streven naar minimaal driehonderd medewerkers.” Nieuwe overnames sluit hij dan ook niet uit.
De reeks aan overnames zorgt volgens Mathijs niet alleen voor extra mankracht, ook wordt Guapa hierdoor beter bereikbaar voor klanten én nieuw talent. Naast het hoofdkantoor in Leek heeft het bedrijf een vestiging in Zwolle en satellietkantoren in Amsterdam en Antwerpen. “Voor nu is de thuismarkt groot genoeg, maar op termijn zal de Nederlandse vijver te klein worden.”
Internationale ambities
Het kantoor in Antwerpen, dat eind vorig jaar werd geopend, is de eerste stap richting de internationale groeiambities. Achter de schermen wordt al hard gewerkt aan een nieuw concept, dat naar verwachting begin 2019 wordt gelanceerd. “Details kan ik nog niet prijsgeven, maar het is een schaalbaar product dat na de lancering in Nederland ook het buitenland kan veroveren.”
Dat Guapa hard werkt aan een (internationale) schaalvergroting is niet toevallig. “Vanwege de vele mogelijkheden wordt Magento steeds vaker ingezet door bedrijven uit het hoogste segment.” Ook de inmenging van Adobe, dat zich hoger in de markt positioneert dan Magento dat deed, gaat er volgens Mathijs voor zorgen dat hoofdzakelijk de grotere ecommerce-spelers voor de software zullen kiezen.
“Bovendien heeft de overname Adobe 1,68 miljard dollar gekost en dat geld moet ergens worden terugverdiend”, zegt hij. De komende periode voorziet Mathijs aardig wat veranderingen binnen het Magento-landschap, aangezien er bekend is gemaakt dat Magento 1 eind 2020 officieel zal stoppen. “Het zal mij niet verbazen als de opgaande beweging van een open-sourcepakket naar een enterprise-model dan een extra versnelling krijgt. Gelukkig zijn wij daar alvast op voorbereid.”
Reacties