Magento verkocht aan Adobe
De populaire webwinkelsoftware Magento is verkocht aan Adobe. De software wordt daar onderdeel van de Experience Cloud. Met de toch vrij onverwachte overname wil Adobe de strijd aangaan met concurrenten als Salesforce, IBM en Oracle, die al ecommerce-software in huis hebben. Met de overname is een bedrag van 1,68 miljard dollar gemoeid.
De overname is nog niet officieel afgerond, maar moet voor de herfst klaar zijn, zo laat Adobe weten. “Met de toevoeging van de Magento Commerce Cloud kan ecommerce naadloos worden geïntegreerd in Adobe Experience Cloud, waarmee een enkel platform wordt aangeboden dat wereldwijd zowel B2B- als B2C-klanten dient”, aldus Shantanu Narayen, CEO van Adobe Systems.
Magento’s omzet was $150 miljoen in 2017
Adobe wil de overname financieren met cash. “Magento is een private onderneming en hoewel hun financiële gegevens niet met regelmaat worden gedeeld, behaalden ze in het kalenderjaar 2017 een omzet van ongeveer 150 miljoen dollar”, aldus Adobe.
Geschiedenis van Magento-overnames
In 2015 deed de Amerikaanse ecommerce-gigant eBay Magento van de hand, vier jaar nadat het de webwinkelsoftware had overgenomen. Sindsdien werd Magento gesteund door investeerder Permira en met Adobe heeft het nu dus weer een nieuwe eigenaar gekregen. De overname ter waarde van 1,68 miljard dollar (het bedrag kan de komende tijd nog wijzigen) maakt de acquisitie van Magento de twee na grootste aankoop door Adobe ooit.
Reacties