menu

Livera webwinkel moet beter!

livera webwinkel moet beter De retailsector staat onder druk, zowel in de marge als in de omzet. Toch denkt franchise-keten Livera te kunnen groeien de komende tijd. Ze zien kansen in online verkoop, gebruik van social media en het sneller inspelen op de wensen van de klant. Klopt! Volgens ons kan de webwinkel  echt nog beter! 

Vanmorgen op BNR interviewde Paul van Liempt de directeur van Livera, Ruud Jacobse. Twee zakelijke mannen die wat babbelden op de radio over lingerie, body-shaping en dat soort zaken. Zo was Van Liempt benieuwd of Jacobse binnenkort een speciale bh op de markt brengt voor het Koningshuis, het EK en of hij op verjaardagen zelf vaak lingerie als presentje meeneemt, waarbij die laatste overigens bekende dat niet aan te durven bij andere dames dan zijn eigen vrouw.  Maar verder ging het gesprek al snel over business as usual.

Livera wil innoveren. Ze hebben nu ongeveer 120 winkels maar dit worden er meer. Verder willen ze meer verkopen maar wel met minder meters per winkel en met een sneller wisselend assortiment. Alsof het antwoord in deze tijd van crisis ligt in het meer renderend maken van meters. Het is een oeroude gedachte die er bij veel retail-bedrijven zo is ingestampt dat die er bijna niet uit te krijgen is. Winkels worden nog altijd afgerekend op de omzet per meter. Zo blijkt ook uit dit interview.

Livera wil meer online
Daarnaast moet Livera online gaan groeien. Het heeft pas laat (begin dit jaar) de stap gemaakt. Lingerie gaat om beleving, kwaliteit, pasvorm, en pas bij een herhalingsaankoop komt online in beeld. Vandaar de late stap, maar nu moet wel Livera inmiddels jaloers toezien wat Hunkemöller zoal bereikt met de webwinkel, bekent Ruud Jacobse schoorvoetend. Livera is een franchise-formule en in die tak hebben meer spelers moeite een sterke vuist te maken op het internet. Maar Livera heeft van de concurrentie inmiddels veel geleerd en is nu vastbesloten van ‘online’ een succes te maken.

Dat mag ook wel. De voorpagina van de webwinkel lijkt nog veelbelovend. Actueel met op de voorpagina een leuke EK-bikini. Maar als we die later terugzoeken tussen de strandmode is die opeens nergens meer te bekennen?

Alle afbeeldingen zijn prachtig vol met sexy dames zoals je van een merk als Livera mag verwachten. Technisch lijkt het vooral een standaardpakket van Docdata (waar overigens weinig mis mee kan zijn) maar veel verder dan dat is het merk niet. Het aanbod op de site lijkt mager. Niet alleen is het beperkt, maar met soms maar twee productfoto’s en een korte omschrijving, ontstaan er al snel vragen. Zonder modelfoto vraag je je al snel af of een bh groot of juist klein uitvalt, hoe het gewassen moet worden en van welke stof het eigenlijk is. Zo nu en dan is er advies te vinden, zoals bij de beugelbeha’s, anderzijds zijn ook regelmatig verschillende maten uitverkocht en bij het bestaande aanbod is helaas geen voorraad-status.

Maar goed, ze zijn net een paar maanden online in de huidige vorm, wat een samenwerking met Docdata is. Dit is een contract van drie jaar, waarin de webwinkel zelf ongetwijfeld nog flink wordt uitgebreid. Ook het social media gebeuren lijkt nog niet echt van start. Op Twitter is @livera is niet in handen van de keten, en de officieel lijkende @liveranl heeft op het moment van schrijven nog nul tweets. Op Facebook heeft het bedrijf wel al de eerste stappen gezet maar het is dus even afwachten of het de ambities echt waar kan maken.

Webwinkel Livera wettelijk nog niet in orde
Erger is het gesteld met de voorwaarden en bestelinformatie. Alhoewel volgens de site de service ‘vriendelijk’ is, duurt het even voor we duidelijk hebben wat bijvoorbeeld het retourenrecht is (er kan niet in de winkel worden geruild en volgens de shop enkel als een artikel verkeerd is geleverd of beschadigd. Waarbij duidelijk wordt gemaakt dat het voor eigen rekening en risico van de klant is. Echt veel vertrouwen straalt de retourpagina in ieder geval niet uit.

In plaats van een bekend Thuiswinkel waarborg-keurmerk zien we een nieuw blauw soort logo staan. Niet zo gek eigenlijk, want terwijl op de site duidelijk wordt gemaakt dat je veilig kunt betalen, komen we pas tijdens  het bestellen erachter dat ze hiermee vrijwel alleen iDeal of creditcards bedoelen. De wettelijk verplichte achteraf-betaalmethode hebben we dus helaas nergens kunnen ontdekken…

Tags

Verder lezen

Reacties