‘Leveren van pakketje kost 30 cent per pakje’

‘Leveren van pakketje kost 30 cent per pakje’

Het leveren van een pakketje bij de klant aan huis kost 30 eurocent per pakje. Tot die berekening is Joris Beckers, onderzoeker aan de UAntwerpen, gekomen. Hij verwacht dat gratis levering verdwijnt en dat de toekomst van ecommerce-bezorging ligt in microhubs: pick-uppunten op wijkniveau.

Beckers doet de uitspraken in een interview met Gondola. Hij stelt daarin dat het onhoudbaar is voor webwinkels om gratis thuisleveringen aan te bieden. Ook ziet hij weinig toekomst in de trend waarbij distributiecentra aan de rand van de stad worden geplaatst.

‘Je moet in de stad zijn, dicht bij de klant’

“Het is allesbehalve evident om een hele stad te organiseren vanuit een punt aan de rand. Onder meer omdat er onvermijdelijk bedrijven bij betrokken zijn die elkaars concurrenten zijn. Je moet in de stad zijn, zo dicht mogelijk bij de consument. Maar we moeten ook weg van gratis thuisleveringen voor iedereen. Dat model is niet houdbaar”, zo stelt hij.

‘Klant vindt prijs belangrijker dan snelle levering’

Verder heeft hij zijn vraagtekens bij snelle leveringen, naast gratis levering nog iets waar steeds meer webwinkels reclame mee maken. “Er bestaan verschillende studies die aangeven dat consumenten dat niet zo belangrijk vinden. Ze vinden prijs belangrijker dan snelheid van leveren. Kijk naar Alibaba: dat heeft levertijden tussen 17 en 29 dagen. Toch zijn ze populair, ook bij ons. Bedrijven bieden het aan omdat ze zich van anderen willen onderscheiden. Hetzelfde geldt voor gratis leveringen.”

Microhub heeft de toekomst

Zelf ziet de onderzoeker de meeste toekomst in microhubs: pick-uppunten op wijkniveau. “Eén voorbeeld van een initiatief in die richting is Cubee van bpost, dat lockers onder meer in stations plaatst. Verschillende koerierbedrijven leveren daar. Dat is een voorbeeld van een samenwerking waar we naartoe moeten. Je hebt ook initiatieven zoals bpost die een pashokje in een pick-uppunt opent, zodat je alles meteen kan terugbezorgen. In dat soort microhubs zit toekomst.”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten