menu
lightspeed ecommerce

Lazy Lama opent fysieke winkel

Lazy Lama opent fysieke winkel

Evelien van Paaschen en Rahim Gois de Andrade hadden al een tijdje het plan om samen een onderneming op te zetten. Toen hun dochter werd geboren, ontstond tegelijkertijd het idee voor Lazy Lama. “We waren op zoek naar kinderproducten van nu, maar dan met de persoonlijke service van vroeger”, aldus Evelien, die dit jaar meedingt naar de Beste Starter Award.

Lazy Lama biedt een mix van merken die zich al hebben bewezen en nieuwe labels die nog niet zijn ontdekt door het grote publiek. Naast dat dit zorgt voor een gevarieerd aanbod, heeft het als voordeel dat de webwinkel op bepaalde zoektermen sneller kan scoren in Google. “We zijn bijvoorbeeld de eerste in Nederland die bijtringen heeft van het Deense merk Natruba. Wanneer je daarnaar zoekt, kom je al snel bij ons terecht.”

‘We willen binnen een jaar het assortiment verdubbelen’

Ondanks dat Lazy Lama krap twee jaar geleden is opgericht, heeft het een trouwe achterban weten te verzamelen. “Het leuke van onze niche is dat klanten erg betrokken zijn bij de producten, want zij willen natuurlijk het beste voor hun (klein)kind. Wanneer zij ergens mooie labels tegenkomen, sturen ze ons regelmatig deze suggesties door.”

Het bedrijf streeft ernaar om het assortiment – dat nu zo’n duizend producten telt – binnen een jaar te verdubbelen. Dit is best een pittig streven, aangezien het bedrijf uitsluitend samenwerkt met Europese leveranciers. “De Europese regels met betrekking tot de veiligheid en de certificering van kinderspeelgoed zijn strikter dan die van bijvoorbeeld Chinese leveranciers. Bovendien zorgt het voor korte(re) lijntjes”, verklaart Evelien.

Tekst gaat door onder de foto.

Het magazijn van Lazy Lama.
Het magazijn van Lazy Lama.

‘In juni openen we onze fysieke winkel’

Die korte lijntjes met de leveranciers is geen overbodige luxe, want niet alleen het aantal producten neemt in rap tempo toe, ook het aantal bestellingen groeit. Zeker de afgelopen dagen gaat de verkoop van speelgoed onverminderd door. “We merken nu al dat we meer groter speelgoed verkopen, aangezien er momenteel geen kinderfeestjes op locaties mogen plaatsvinden.”

Ook knutselspullen als klei en krijtjes worden meer dan gemiddeld verkocht. In een reguliere maand verwerkt Lazy Lama zo’n zevenhonderd orders. Deze worden hoofdzakelijk geplaatst door particulieren, maar de producten vallen ook in de smaak bij kinderdagverblijven en scholen.

Momenteel zijn de producten alleen via online kanalen verkrijgbaar, maar vanaf juni is een eigen winkel in Capelle aan den IJssel een feit. Waar steeds meer speelgoedwinkels uit het straatbeeld verdwijnen, had Lazy Lama al vanaf de start de wens om een fysiek verkooppunt te openen. Evelien: “Er staan nu ook al regelmatig klanten voor de deur die willen shoppen. Mensen blijven het fijn vinden om de producten in het echt te zien.”

Sommige leveranciers eisen fysieke aanwezigheid.

Ook voor de uitbreiding van het assortiment biedt het de nodige voordelen. “Bepaalde leveranciers eisen – ook in deze tijd – een fysieke aanwezigheid. Het straalt betrouwbaarheid uit en het biedt klanten de mogelijkheid om producten op te halen”, vertelt Evelien. “Het helpt ook bij de verkoop van de duurdere producten.”

Naast speelgoedartikelen heeft Lazy Lama onder meer accessoires voor de baby- en kinderkamer. Deze artikelen worden nu veelal direct vanuit de leverancier verzonden. Met de komst van de winkel hebben Evelien en Rahim ook meteen de mogelijkheid om deze grotere producten te tonen en zelf op voorraad te houden.

‘Vorig jaar ruim veertig procent groei per kwartaal’

Tot dusver doet het koppel alles zelf, al kunnen ze wel een beroep doen op een aantal oproepkrachten, hoofdzakelijk voor de orderverwerking. “Afgezien van de grote producten versturen we alles via ons eigen magazijn.” In het tempo waarin Lazy Lama groeit, verwacht Evelien eind dit jaar te werken met een poule van vijf vaste medewerkers.

Evelien en Rahim startten Lazy Lama naast hun vaste banen, waardoor het naar eigen zeggen niet direct de aandacht kreeg die het verdiende. Om zich volledig op de webshop te kunnen richten, zegde Rahim begin vorig jaar zijn baan op en dit zagen ze overduidelijk terug in de resultaten.

Omzet vierde kwartaal 170 procent gestegen.

In 2019 groeide het bedrijf elk kwartaal met minimaal veertig procent. In het vierde kwartaal – hét piekmoment in de speelgoedbranche – was de stijging maar liefst 170 procent ten opzichte van het kwartaal ervoor. Evelien werkt nu nog parttime als freelance marketing- en communicatiespecialist, maar ook zij heeft vanwege de grote groei besloten om zich vanaf april volledig op Lazy Lama te gaan richten.

Tags

Reacties

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda