Kwart fabrikanten wil marktleider worden door digitalisering

Kwart fabrikanten wil marktleider worden door digitalisering

Fabrikanten zijn van plan om hun digitale transformatie dit jaar te versnellen. Maar liefst 83 procent van hen vergroot het budget voor digitalisering met 20 procent. Op die manier hopen ze nieuwe inkomstenstromen te realiseren en te voldoen aan de verwachtingen van klanten.

Dit zijn resultaten uit het recent gepubliceerde rapport van Intershop en Evident. Het onderzoek werd uitgevoerd door Copperberg, dat meer dan 50 Europese fabrikanten met een jaaromzet van meer dan 250 miljoen euro enquêteerde.

Vastleggen digitaliseringsvoortgang

Markus Klahn, CEO van Intershop: “Als marktleider in B2B-commerce volgen we de spannende ontwikkelingen in de maakindustrie. Om de digitaliseringsvoortgang van de industrie vast te leggen, hebben we samen met onze businesspartner Evident onze krachten gebundeld met het marktonderzoeksbureau Copperberg en onderzoeken we de toonaangevende fabrikanten van Europa vanaf nu jaarlijks op hun digitaliseringsinitiatieven. Het daaruit resulterende onderzoeksrapport zal andere bedrijven helpen als benchmark en inspiratiebron voor hun digitale transformatie.”

‘Voor 41% van fabrikanten is digitalisering nodig om meer omzet te genereren.’

Maar liefst 41 procent van de respondenten gaf aan dat digitalisering nodig is om meer omzet te genereren. Daarnaast zien fabrikanten ook dat er wereldwijd een verschuiving naar digitale oplossingen plaatsvindt. Zo’n 24 procent voelt daarom de behoefte om nieuwe bedrijfsmodellen te creëren. Voor 19 procent zorgt digitalisering voornamelijk voor verbeterde productiviteit, omzet en verminderde kosten.

Kansen digitalisering

Een van de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek is het feit dat 83 procent van de fabrikanten tot 20 procent meer gaat investeren in digitale transformatie dan vorig jaar. Zo’n 15 procent behoudt hetzelfde budget, terwijl 2 procent het budget voor digitale transformatie gaat verkleinen met 1 tot 20 procent.

‘Zo’n 24% wil marktleider worden door digitalisering.’

De fabrikanten zien veel kansen in investeren in digitalisering. Zo’n 24 procent wil namelijk marktleider worden door de verbeterde digitale strategieën.

fabrikanten digitalisatie

‘Noodzaak investeren in technologieën’

“De antwoorden onderstrepen de noodzaak voor fabrikanten om te investeren in geschikte technologieën en het digital team uit te breiden om de ervaring van B2B-klanten verder te optimaliseren en wereldwijd op de lange termijn te kunnen blijven concurreren”, benadrukt Lisa Hellqvist, Managing Director van Copperberg.

Ecommerce-oplossingen

Meer dan de helft van de respondenten (58 procent) geeft aan al ecommerce-oplossingen te gebruiken. Electronic Data Interchange wordt vaak gebruikt (59 procent), evenals digitale marketing tools (59 procent) om meer sales te genereren.

‘Fabrikanten zoeken tools die het verkoopproces vereenvoudigen.’

Volgens het onderzoek zoeken fabrikanten nu vooral naar tools die het verkoopproces vereenvoudigen voor het bedrijf zelf en voor de B2B-klant. Zo’n 36 procent wil configure-price-quote-systemen implementeren voor het verkopen van complexe producten. Daarnaast wil 36 procent van de fabrikanten investeren in digitale klantportalen met selfservicefuncties. Ook dataplatforms zijn populair (37 procent) om het verkoopproces te personaliseren en meer datagedreven te maken.

“Terwijl de koopvoorkeuren van klanten verschuiven naar resultaten boven producten, wordt service een cruciaal onderdeel van het verdienmodel voor bedrijven. De klant zal online informatie zoeken en ook verwachten dat inventaris en onderdelen volledig beschikbaar zijn; de informatie moet gestroomlijnd en transparant zijn, waar ecommerce een katalysator voor is”, zegt Hellqvist in het rapport.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten