menu

Krijgen we ooit het commerce-alfabet vol?

Krijgen we ooit het commerce-alfabet vol?De detailhandel is zo oud als de weg naar Rome. Maar er vinden regelmatig innovaties en aftakkingen plaats dat er nieuwe termen voor verzonnen moeten worden. Nu zijn we met z’n allen gewend aan ‘ecommerce’, maar hoe zit het met al die andere commerces?

Zo halverwege de jaren negentig begon het online verkopen pas echt voet aan de grond te krijgen en het was ook toen dat veel bedrijven, consumenten en media de term ‘ecommerce’ begonnen te gebruiken voor de online handel (electronic commerce). Maar gaandeweg de jaren was die term te vaag geworden, want er waren, hoewel ze nog steeds electronic plaatsvonden, meer manieren om online zaken en diensten te verkopen. Zo ontstond er door de komst van Facebook en diens ingebouwde Facebook-shops opeens de term Fcommerce. En met de groeiende populariteit van smartphones en tablets en de mogelijkheid om met die apparaten aankopen te doen wordt er opeens veelvuldig gesproken over Mcommerce.

Kunnen we zo langzamerhand niet een heel alfabet aan commerces opstellen? En welke vertakkingen zouden we in de toekomst nog kunnen verwelkomen?

A-commerce
Deze term wordt wel eens gebruikt door bedrijven die daarmee willen laten zien de nummer één te zijn op het gebied van e-commerce, maar echt wijdverbreid is de term niet. Desondanks zou dit misschien ooit wel kunnen uitgroeien tot synoniem voor de online handel die via Amazon plaatsvindt of voor alles wat Apple online aan de man brengt. Amazon gebruikt de term in ieder geval zelf ook op hun weblog.

B-commerce
Ook dit is een term die door sommige (commerciële) instanties is toegeëigend, waarvan BeCommerce, de Belgische federatie van op afstand verkopende bedrijven, waarschijnlijk de meest bekende is. Verder is er nog een bank (the Bank of Commerce) die zich zo noemt, maar als begrip in de ecommerce-wereld zijn we nog geen B-variant tegengekomen. Kansen voor de Belgische e-commerce? Of wellicht die van Brazilië, een van de landen waar qua ecommerce veel van wordt verwacht de komende jaren.

C-commerce
Dit staat voor ‘collaborative commerce’, oftewel het samenwerken van bedrijven via internet. Ook komen we regelmatig de term ‘couch commerce’ voor, oftewel het (’s avonds) languit op de bank doen van internetaankopen. Dit begrip wordt echter nauwelijks afgekort met ‘C-commerce’.

D-commerce
D-commerce wordt wel eens gebruikt om er ‘digital commerce’ mee aan te duiden: commercie waarbij de transactie niet alleen digitaal plaatsvindt, maar waarbij de betaalde dienst of service ook digitaal bestaat. Je zou daarbij bijvoorbeeld kunnen denken aan betaalde toegang tot een website. De klant betaalt (digitaal) voor de toegang en die toegang bestaat ook enkel virtueel.

E-commerce
Uitleg overbodig. Dit is dé letter waar het hier in dit alfabet omdraait.

F-commerce
De ecommerce-tak die is ontstaan nadat het mogelijk werd om als bedrijf producten of diensten te verkopen via of in de Facebook Pages. De term is veelvuldig gebruikt door talloze marketeers van over de hele wereld, maar het is nog steeds maar de vraag of F-commerce levensvatbaar is op de lange termijn. Er zijn immers al wat grote webwinkels die hun winkeltjes in Facebook hebben gesloten…

G-commerce
In Nederland denk je misschien aan Groothandel-commerce, maar echt officieel is de term nog niet. Sommigen spreken over G-Commerce als in: Google Commerce. Op zich geen onlogische gedachte met de komst van bedrijfspagina’s op Google+ en als je dat koppelt aan de reeds bestaande Google Checkout en Google Wallet dan lijkt het nog een kwestie van tijd voordat de G-commerce losbarst op het internet!

H-commerce
De term ‘H-commerce’ is sowieso in het Nederlands taalgebied al een paar keer gevallen, staand voor ‘Hyves commerce’. Onder andere molblog sprak er in 2011 over als een van de mogelijke trends op het gebied van social commerce. Internationaal wordt H-commerce in verband gebracht met hacking en healthcare commerce.

I-commerce
Dit is het minder populaire tweelingbroertje van E-commerce en betekent in principe hetzelfde: internet-commerce. In dit artikel uit september 1998 wordt er bijvoorbeeld over I-commerce gesproken zoals wij dat vandaag de dag doen over E-commerce.

J-commerce
De J is vooral in het Engels een lastige letter en er is dan ook niet echt een geaccepteerde ecommerce-tak die met een J begint. Wel vinden we J-commerce terug in Google als extensie die het contentmanagementsysteem Joomla integreert met webwinkelplatform osCommerce. Dat is niet echt aangeslagen, dus er zijn nog legio mogelijkheden voor bedrijven of innovaties om er met de term J-commerce vandoor te gaan!

K-commerce
K-commerce is ook niet de populairste van alle commerces, maar wordt wel her en der genoemd. Het staat voor ‘knowledge commerce’ en draait volgens deze bron om de handel in kennis in verschillende vormen, onderwijl gebruikmakend van elektronische netwerken.

L-commerce
Deze commerce-tak heeft zelfs een eigen Wikipedia-pagina in zowel het Engels, als in het Indonesisch en het Hebreeuws. De ‘L’ staat voor ‘location’ en L-commerce draait dan ook om technologieën die locatiegegevens gebruiken, zoals GPS, voor zakelijke doeleinden.

M-commerce
Een van de bekendere commerce-aftakkingen. De ‘M’ staat voor ‘mobile’ en m-commerce omvat dus alle ecommerce die via mobiele apparaten (tablets, smartphones, etc.) plaatsvindt. M-commerce zal hoogstwaarschijnlijk nog flink groeien de komende jaren en daarmee zal de term zelf ook steeds meer terrein winnen qua bekendheid.

N-commerce
Als je deze term googelt, kom je vooral op adresgegevens uit. Voor de rest: nul, noppes, nada. Ook hier liggen dus prachtige mogelijkheden voor bedrijven die de term willen coinen. Maar dan moet je wel al die adresgegevens verslaan in de zoekresultaten…

O-commerce
Als je electronic commerce oftewel ecommerce hebt, heb je natuurlijk ook offline commerce, oftewel de ouderwetse detailhandel die níét op het internet plaatsvindt. Wellicht flauw, maar het begrip komt online toch voor.

P-commerce
In 2000 schreef The Register een bericht met de titel “Forget ‘e’ and ‘m’, p-commerce is the future’. En waar staat p-commerce in dit geval voor? “Maak je niet langer zorgen om elektronische en mobiele commerce en verwelkom de positie gebaseerde commerce.” Aha, het is dus in feite niets anders dan de eerder behandelde L-commerce! In een uitgebreid rapport van de Information Technology Research Institute (pdf) wordt de term P-commerce gebruikt om er ‘public commerce’ mee aan te duiden. “Deze dienst moet in staat zijn om verschillende soorten informatiegegevens te integreren met geografische data en verschillende soorten profielen te beheren die verband houden met voorkeuren, beveiliging, privacy, transactie, et cetera.” Een andere betekenis voor de ‘P’, maar ook deze onderzoekers hebben het uiteindelijk over L-commerce. Waarom noemen we ecommerce waarvan de transacties plaatsvinden via PayPal geen P-commerce?

Q-commerce
Euh… Iemand? Onze zoektocht leidt alleen maar naar commerciële bedrijven…

R-commerce
Deze term wordt wel eens gebruikt om er de relatie die de webwinkelier met de klant heeft (of zou moeten hebben) aan te duiden. Volgens Webopedia is het: “een afkorting van relationship e-commerce. Het is elektrische commercie met een benadrukte focus op de relatie tussen verkoper en consument, in tegenstelling tot het alleen maar focussen op de verkoop van het product.”

S-commerce
S-commerce wordt wel eens gebruikt om daar ‘social commerce’, mee aan te duiden. Ecommerce via sociale netwerken dus. F-commerce valt daar logischerwijs ook onder.

T-commerce
T-commerce staat online een beperkt aantal gevallen voor ‘Twitter-commerce’, maar wordt voor het grote deel vooral gebruikt om er de TV-commerce mee af te korten. Een tak in de ecommerce die volgens analisten dit jaar flink aan bekendheid zal toenemen met de komst van meer en meer smart tv’s. De tv zal voorlopig nog wel blijven staan in de huiskamers, dus is het logisch dat we op een gegeven moment onze online bestellingen kunnen doen via datzelfde apparaat. Er even een tablet, laptop of smartphone bijpakken is dan niet nodig, je kan aankopen gewoon tijdens de reclame-onderbrekingen doen!

U-commerce
Deze commerce-letter heeft z’n eigen Wikipedia-lemma en daar lezen we dat U-commerce bestaat uit ‘de draadloze, continue communicatie en uitwisseling van gegevens en informatie tussen de verkoper, klanten en systemen/applicaties op elk moment en op elke plaats’. De u in de term staat voor ‘ubiquitous’, oftewel ‘alomtegenwoordig’. Maar volgens professor Richard T. Watson omvat U-commerce  vier belangrijke kenmerken, waarvan ‘ubiquitous’ er een is en de andere drie ‘Uniqueness’ (uniciteit), ‘Universal’ (universeel) en ‘Unison’ (eenstemmig) zijn.

V-commerce
V-commerce zou volgens sommigen staan voor ‘Voice-commerce’, oftewel ecommerce die mede mogelijk is door het gebruik van spraakherkenningsoftware. Online aankopen doen met enkel je stem klinkt als iets voor de nóg luiere medemens, maar het is natuurlijk vooral voor mensen die om wat voor reden dan ook niet via de reguliere manier online aankopen kunnen doen en dus overgeleverd zijn aan hun stem.

W-commerce
Deze term komen we online vooral tegen in de zoekresultaten als adres-aanduiding en om er nou zelf maar ‘Web-commerce’ van te maken, lijkt ons iets te flauw. Zijn er betere suggesties voor de W in W-commerce?

X-commerce
De X is een mysterieuze en in sommige gevallen zelfs krachtige letter en dat heeft eBay ook begrepen. Zij hebben zichzelf de term ‘X-commerce’ toegeëigend en er hun nieuwe ecommerce-platform mee aangeduid. Xcommerce is bedoeld als oplossing om eBay, PayPal, Magento, maar ook alle externe oplossingen die nu in fysieke winkels worden gebruikt en oplossingen van andere softwarebedrijven samen in een platform te kunnen plaatsen.

Y-commerce
Y-commerce is nog niet echt een begrip, maar we voorspellen het nu: over een paar jaar is het mogelijk om artikelen (kledingstukken, elektronica, et cetera) die je in een YouTube-video ziet direct vanuit die videopagina te bestellen. En zie daar: Youtube-commerce.

Z-commerce
Ook al geen term die door een deel van de markt wordt omarmd en geaccepteerd, maar die door commerciële bedrijven wordt toegeëigend. Zuora, dat abonnementgebaseerde commercie en facturering aanbiedt, kondigde in 2010 de lancering van ‘Z-Commerce voor de cloud’ aan. Afgezien daarvan komen we de term Z-commerce nauwelijks tegen, maar misschien komt dat omdat de laatste letter van het alfabet niet zo aantrekkelijk is?

Tags

Reacties