menu

Facebook-shop een flop?

facebook-shop een flop?Dat social media ecommerce naar een hoger niveau trekt is veel retailers wel duidelijk. Maar hoever je hierin moet gaan zijn twijfels over. Nu kan er steeds meer met Facebook en kun je hierin zelfs een gehele shop verwerken, maar is dit wel zo handig?

Nederlandse webwinkelsoftware aanbieders investeren flink om de software op Facebook aan te sluiten. Handig, want het netwerk groeit hard in ons land. Echter, vooral als kanaal om een nieuwe doelgroep aan te boren of deze actiever te benaderen. Het werkelijke verkopen op Facebook lijkt, aan de hand van enkele bevindingen van wat spelers die het een jaar geprobeerd hebben, weinig toe te voegen.

Grote spelers sluiten de Facebook-shop
In april 2011 opende Gamestop, een grote verkoper van computerspellen een webshop op Facebook om geld te verdienen aan de ruim drie miljoen fans. Zes maanden later werd de shop zonder al te veel bekendheid opeens gesloten. Zo is vandaag te lezen op Businessweek.

Dit is niet de enige grote speler. Afgelopen periode opende Gap, J.C. Penney en Nordstrom (niet de minste namen) allemaal een webshop op Facebook om deze nog hetzelfde jaar, of het jaar erop, te sluiten. Het zijn nog steeds maar een handvol spelers en elke dag openen er nog nieuwe shops op Facebook. Maar met een naam met ruim drie miljoen “fans” zou je toch verwachten dat er geld verdiend moet kunnen worden.

Er wordt wel geld verdiend, maar in veel gevallen zijn er dan flinke kortingen of andere exclusieve aanbiedingen nodig. Bovenstaande shops vergelijken de inkomsten met de eigen shop op reguliere verkopen om vervolgens te concluderen dat een shop op Facebook weinig toegevoegde waarde bood.

Facebook heeft bewezen een goed middel te zijn voor het versterken van naamsbekendheid en reputatie, maar het echte verkopen gebeurt maar weinig op het netwerk. Sucharita Mulpuru, een onderzoeker van  Forrester Research omschrijft het in een telefonisch interview als het verkopen aan klanten die op dat moment gezellig met vrienden in het café zitten. Natuurlijk kijken ze even, lachen ze, maar gaan daarna weer gewoon verder op een ander onderwerp.

Fcommerce een flop?
Na ecommerce en het langverwachte maar dan nu uiteindelijk echt doorgebroken mcommerce, zou fcommerce ‘the next best thing’ gaan worden. Facebook zou een bedreiging kunnen worden voor spelers als Amazon. Fcommerce zou door de opkomst van social commerce, het samen winkelen, dé nieuwe trend gaan worden. Maar in tegenstelling tot mcommerce dat ook relatief lang duurde maar wel een continu stijgende lijn liet zien, lijkt het pure Fcommerce deels op zijn retour.

Succesvolle shops zijn en komen er wel, maar dit lijken vooral de shops van partijen die anders geen eigen webwinkel zouden starten. Zo kan een Facebook-shop enorm interessant zijn voor artiesten die merchandise willen verkopen, kunstenaars, evenementen die tickets verkopen, et cetera. De kans dat een grote retailer als de Mediamarkt opeens via een Facebook-winkel een grote omzet maakt lijkt aan de hand van de huidige bevindingen niet zo groot.

Echt verliezen doet Facebook daarmee niet. Zelfs voor webwinkels zijn de advertentie-mogelijkheden, interactie-mogelijkheden en integratie van functies voor een meer social commerce gevoel op de eigen webwinkel, nog altijd groeiende. Facebook heeft haar doel als social media bewezen. Ook wordt er nog altijd geld verdiend met Zynga. Het bedrijf dat spelletjes verkoopt op Facebook groeide in enkele maanden uit tot de grootste klant van PayPal (op het eigen Ebay na).  Het netwerk heeft de meeste bezoekers wereldwijd op de website die er soms urenlang op doorbrengen.

Tags

Reacties