Kleding dropshippen
Kleding dropshippen is niet het makkelijkste maar het kan wel. Enkele voor- en nadelen, dropshippers en punten waarop je moet letten als je hiermee een online kledingwinkel wil beginnen.
Inhoud:
Kleding dropshippen
Dankzij nieuwe media als Instagram zijn er steeds meer mensen die ontdekken dat ze anderen kunnen inspireren met hun kijk op mode of kleding. Dan is de stap naar een eigen kleding-webshop eigenlijk maar klein.
Soms is de juiste kleding inkopen en opslaan de grootste stap. Kleding neemt veel ruimte in en is zeer seizoensgebonden. Dat wat je dit jaar veel kunt verkopen omdat het in de mode is, raak je volgend jaar misschien niet meer aan de straatstenen kwijt. Ook heb je bij kleding vaak de moeilijkheid van meerdere maten, types en kleuren. Hierdoor heb je al snel een grote voorraad nodig als je een kleding-webshop wilt beginnen.
Voor nieuwe toetreders is dat vrij kostbaar, risicovol en het neemt veel ruimte in beslag. Een alternatief hiervoor is dropshipping. Hierbij levert je leverancier het product direct bij de klant. Je hebt dus geen eigen voorraad nodig en hoeft zelf niets in te pakken of te verzenden. Ook een eigen magazijn is daardoor overbodig.
Dropshippers
De meeste mensen die een dropshipping-webshop beginnen gaan kleding dropshippen via AliExpress. Het aanbod daarvan is enorm en de prijzen zijn meestal laag. Maar iets verkopen is hiermee meestal minder makkelijk. Om te beginnen kan de consument ook gewoon zelf wat bestellen op AliExpress, dus het is maar de vraag welke meerwaarde jij daar nog op kunt bieden.
Via sites als Alibaba kun je ook andere leveranciers vinden die kleding dropshippen vanuit China, al heb je daarmee vaak wel dezelfde nadelen. Alleen al om die reden kun je meestal beter zaken doen met groothandels of leveranciers die écht alleen aan bedrijven leveren. Voorbeelden van leveranciers die ook kleding dropshippen:
Bigbuy
BigBuy is een Europese speler die bekend staat om lage afnames. Dit is een grote leverancier uit Spanje die werkt met dropshipping. Je hoeft dus niet vooraf in te kopen, ze sturen de kleding direct naar jouw klant. Je kunt hier klein beginnen maar voor sommige functies en voordelen moet je abonnementen afsluiten.
Salehoo
Salehoo verzamelt wereldwijd leveranciers. Voor 67 dollar krijg je toegang. Ze bieden niet allemaal dropshipping aan, maar als je goed zoekt zul je zien dat er ook spelers tussen zitten die kleding dropshippen. Via Salehoo heb je zo een leuke groothandel met Spaanse jurkjes of Italiaanse rokjes of schoenen gevonden.
Spocket
Spocket verzamelt dropshippers uit Amerika en Europa. Er zijn zowel grote Duitse en Engelse leveranciers te vinden als leuke unieke kleding-groothandels uit bijvoorbeeld Portugal of Griekenland.
Printful
Via Printful kun je zelf kleding laten beprinten met jouw ontwerpen en laten dropshippen vanuit Europa. Als je werkt met eigen ontwerpen en designs kun je zo een geheel eigen uniek assortiment samenstellen.
My Online Fashion Store
Via My Online Fashion Store kun je voor 19 dollar per maand een assortiment samenstellen uit 4500 kledingstukken en deze kleding dropshippen vanuit Los Angeles USA.
Succesvol kleding dropshippen
Kleding dropshippen via AliExpress lijkt het makkelijkst, maar is ook gelijk het meest populair. Om daarmee klanten te verleiden bij jou aankopen te doen is echt heel lastig. Met bovenstaande aanbieders is dat een stuk beter geregeld.
Je klant kan niet zomaar bij de leverancier terecht en je aanbod is als het goed is minder makkelijk ergens anders te krijgen. Wel heb je hier nog altijd de grootste voordelen van dropshipping: ook hier kun je vrij gemakkelijk een assortiment samenstellen, zonder dat je eerst een magazijn moet huren of een grote voorraad moet voorfinancieren.
Wil je graag kleding dropshippen maar moet je nog je eigen webshop beginnen? Shopify heeft veel dropship-koppelingen en maakt het heel eenvoudig.
Toch heeft kleding dropshippen met deze leveranciers ook enkele belangrijke nadelen. Omdat de meeste dropshippers uit het buitenland komen heb jij een langere levertijd dan andere kledingwinkels. Tenminste, als je de webwinkel ook op Nederland hebt gericht. Als je een meer internationaal gerichte webshop hebt, hoeft dat natuurlijk niet altijd een probleem te zijn.
Als je kleding dropshipt vanuit het buitenland dan heb je soms te maken met lange levertijden.
Daarnaast heb je bij kleding een grote kans op retouren. Meestal accepteert de dropshipper ook een retourtermijn van 14 dagen maar als je klanten voor eigen kosten iets moeten terugsturen naar het buitenland nemen ze je dat meestal niet in dank af. Dat zorgt snel voor slechte reviews en boze klanten.
Een oplossing kan zijn om klanten naar jou te laten retourneren waarna jij vervolgens de retourzendingen verzamelt en terugstuurt naar de leverancier. Daar komen natuurlijk wel extra kosten bij kijken, maar als je hierdoor meer verkoopt of betere recensies krijgt is dit het soms wel waard.
Een ander belangrijk punt als je kleding gaat dropshippen is dat de klant gewoon bestelt bij jou. Jij bent dus verantwoordelijk voor de bestelling. Als er iets misgaat met de verzending, de klant achteraf terugkomt voor garantie, of er gaat iets anders mis, dan zal die bij jouw bedrijf aankloppen. Wat jij vervolgens hebt afgesproken met jouw leverancier, daar heeft de klant verder niets mee te maken.
Een assortiment samenstellen
Op het eerste gezicht lijken vooral de levertijd en verzendkosten een struikelblok als je kleding dropshippen wilt, maar meestal zit het grootste probleem juist in het samenstellen van het juiste assortiment. Als je gaat dropshippen zul je zien dat je waarschijnlijk niet de enige bent die deze producten aanbiedt.
Hierdoor is het lastig om succesvol te worden op platforms als bol.com of Amazon. Je moet je omzet dus echt uit je eigen webshop halen. Als je geen uniek eigen assortiment hebt is bovendien de kans groter dat de klant je prijzen gaat vergelijken. Dat zorgt er soms voor dat je vrijwel niets meer op bestellingen kunt verdienen.
Dropshipping is meestal minder geschikt als je via platforms als bol.com of Amazon wilt verkopen.
Besteed daarom veel tijd aan hoe je klanten zover krijgt dat ze jouw webshop bezoeken én daar ook willen bestellen. Zorg dat je website echt gericht is op een specifieke doelgroep. Het uitzoeken van het juiste assortiment, met de juiste producten en indeling, is hierin dus echt noodzakelijk.
Omdat je de kleding niet meer op voorraad hoeft te nemen is het heel makkelijk om artikelen toe te voegen aan je webshop en maar van alles proberen te verkopen. Probeer juist eens goed na te denken over wat jouw klant zoekt en probeer iets extra’s te bieden dat je concurrenten waarschijnlijk nog niet hebben. Denk aan een leukere productomschrijving, betere navigatie of indeling of juist een heel duidelijk afgebakend aanbod dat je echt richt op een bepaalde niche.
Wil je zelf een webshop maken en de kleding laten leveren op basis van dropshipping? Shopify heeft meerdere koppelingen met dropshippers vanuit de hele wereld.
Bereik opbouwen
Een andere tip is om je klant niet alleen te vragen om iets bij jou te kopen, maar om ook daarbuiten het contact op te zoeken. Als klanten werkelijk iets nodig hebben en gaan bestellen dan zoeken ze meestal toch de voor hen bekende webshops op. De kans dat ze gaan googelen en direct bij jou een bestelling plaatsen is dus klein.
Maar als jij een leuk blog hebt boordevol modetips, een nieuwsbrief met de laatste kledingtrends of een Instagram-account met allerlei inspiratie, is de drempel al veel kleiner. Als klanten je al een tijdje volgen en je stijl wel waarderen kun je op die manier langzaam een gunfactor opbouwen. Mocht er dan een keertje een leuk rokje of shirtje langskomen met een verwijzing naar een bestelknop, zal de klant veel sneller geneigd zijn om een keer een bestelling bij jou te plaatsen.