Kleding dropshippen
Kleding dropshippen is niet de meest makkelijke manier om je eigen webshop mee te starten, maar het kan wel. Enkele voor- en nadelen, dropshippers en punten waarop je moet letten als je jouw eigen kledingwinkel begint.
Inhoud:
Kleding dropshippen
Dankzij platforms als Instagram, Etsy of Vinted zijn er steeds meer mensen die ontdekken dat ze anderen kunnen inspireren met hun mode, stijl of kleding. Dan is de stap naar een eigen kleding-webshop eigenlijk maar klein.
Soms is de juiste kleding inkopen en opslaan de grootste stap. Kleding neemt veel ruimte in en is zeer seizoensgebonden. Dat wat je dit jaar veel kunt verkopen omdat het in de mode is, raak je volgend jaar misschien niet meer kwijt. Ook heb je bij kleding vaak de moeilijkheid van meerdere maten, types en kleuren. Hierdoor heb je al snel een grote voorraad nodig als je een kleding-webshop wilt beginnen.
Voor starters is dat vrij duur, risicovol en je hebt veel ruimte nodig. Een mogelijke oplossing hiervoor is dropshipping. Hierbij levert je leverancier het product direct bij de klant. Je hebt geen eigen voorraad of magazijn meer nodig en hoeft zelf niets in te pakken of te verzenden.
Dropshipping-leveranciers
Veel jonge starters die een dropshipping-webshop beginnen doen dat met Chinese platforms zoals AliExpress. Het aanbod is groot en de prijzen meestal laag. Maar de consument kan hier ook gewoon zelf bestellen waardoor je jezelf kunt afvragen welke meerwaarde jij daarop levert.
Die meerwaarde is vaak wel nodig. Vaak zijn kledingmaten anders, is er weinig toelichting op de artikelen en consumenten sturen kleding al snel retour als het niet past of staat. Ook is jouw bijdrage belangrijk. Zoals je gevoel voor fashion, trends of je kennis van jouw doelgroep.
Om die reden raden wij retailers vaak een Europese groothandel of leverancier aan. Voorbeelden van Europese leveranciers die ook kleding dropshippen:

Groothandel-aanbod met geverifieerde merken in 8 populaire categorieën zoals Home & Living, Kids en Fashion. Het platform hanteert lage aankoopdrempels en minimumafnames. Ontdek vandaag nog leuke aanvullingen of zelfs een totaal nieuw assortiment.

Op Spocket staan grote Europese en Amerikaanse dropshipping-leveranciers. Gemakkelijk te koppelen met webwinkelsoftware van Shopify of WooCommerce. Tienduizenden retailers werken met dit platform, het aanbod is zo groot dat er altijd leuke artikelen te vinden zijn.

De Italiaanse groothandel B2B GRIFFATI biedt verschillende designermerken, inclusief enkele exclusieve Europese modemerken, tegen groothandelprijzen. Met de dropshipping-plugin Sync2Fashion voeg je eenvoudig producten toe aan een Shopify-webshop. De groothandel regelt dan de opslag en verzending.

Bij Printful kun je een assortiment opbouwen door producten te bedrukken met eigen ontwerpen. Denk aan kleding, tassen, mokken en telefoonhoesjes. Printful is vooral geschikt voor dropshippers met een eigen community of fanbase, zoals influencers en bekende Nederlanders.

Voor 67 dollar per jaar krijg je bij Salehoo toegang tot een database met ruim 8.000 groothandels waarvan bijna de helft op basis van dropshipping levert. Als je goed zoekt kun je hier ook een leuke kleine groothandel voor Spaanse jurkjes of Italiaanse schoenen of rokjes vinden.
Succesvol kleding dropshippen
Bij bovenstaande leveranciers is je aanbod is als het goed is minder makkelijk ergens anders te krijgen. Ook kan je klant er niet zomaar zelf de kleding bestellen. Wel heb je hier nog altijd de voordelen van dropshipping: je kunt er eenvoudig een assortiment samenstellen, zonder dat je eerst een magazijn moet huren of een grote voorraad moet voorfinancieren.
Andere punten waarop je moet letten bij dropshipping:
- Kwaliteit: Controleer samples. Slechte kwaliteit leidt tot negatieve reviews en retouren.
- Verpakking: Check of je leverancier levert in een verpakking met mooie uitstraling.
- Seizoensgebondenheid: Houd rekening met trends en seizoenen.
Verder bestelt de klant gewoon bij jou. Ook als je kleding gaat dropshippen. Jij blijft daarom verantwoordelijk voor de bestelling. Als er iets misgaat met de verzending, de klant het artikel retour wil sturen, achteraf terugkomt voor garantie of er gaat iets anders mis, dan ben jij aansprakelijk. Wat jij afspreekt met je leverancier staat daar los van.
Wil je een webwinkel beginnen? Zie dan onze artikelen over een webshop starten in kleding, sieraden of woonaccessoires. Of maak een vliegende start door een bestaande webwinkel te kopen!
Artikelen laten retourneren
Een belangrijk punt als je kleding laat dropshippen is hoe je het retourneren regelt. Soms accepteert een dropshipping-leverancier ook een retourtermijn van 14 dagen. Let daarbij goed op het retouradres. Als je jouw klanten voor eigen kosten laat retourneren naar het buitenland kan dat snel zorgen voor slechte reviews en boze klanten.
Een oplossing kan zijn om klanten naar jou te laten retourneren waarna jij de retourzendingen verzamelt en terugstuurt naar de leverancier. Je hebt dan meer kosten, maar als je hierdoor meer verkoopt of betere recensies krijgt is dit het soms wel waard.
Wil je graag kleding dropshippen maar moet je nog je eigen webshop beginnen? Shopify heeft veel dropship-koppelingen en maakt het heel eenvoudig.
Als je kleding dropshipt vanuit het buitenland dan heb je soms lange levertijden.
Een assortiment samenstellen
In het begin lijken vooral de levertijd en verzendkosten nadelen van kleding dropshippen. Maar meestal zit het grootste probleem juist in het samenstellen van het juiste assortiment. Als je gaat dropshippen dan ben je waarschijnlijk niet de enige die deze producten aanbiedt.
Hierdoor is het lastig om succesvol te worden op platforms als Bol of Amazon. Je moet je omzet echt uit je eigen webshop halen. Zonder uniek eigen assortiment is de kans ook groter dat de klant je prijzen vergelijkt, waardoor je soms nog maar weinig op bestellingen kunt verdienen.
Dropshipping is meestal minder geschikt voor het verkopen op platforms als bol of Amazon.
Shop en aanbod afstemmen op één doelgroep
Bedenk goed hoe je klanten zover krijgt dat ze jouw webshop bezoeken én jouw kleding willen bestellen. Zorg dat je website echt gericht is op een specifieke doelgroep. Het uitzoeken van het juiste assortiment, met de juiste producten en indeling, is echt belangrijk.
Omdat je bij dropshipping de kleding niet meer op voorraad hoeft te nemen is het makkelijk om veel artikelen toe te voegen aan je webshop en maar van alles proberen te verkopen. Meestal werkt dat niet. Denk daarom goed na over wat jouw klant zoekt en bied artikelen aan die concurrenten niet hebben.
Jezelf onderscheiden kan ook in de details. Denk aan een leukere productomschrijving, betere navigatie of indeling. Maar bij dropshipping is het extra belangrijk dat je goed kijkt naar jouw doelgroep en echt een aanbod samen te stellen dat past bij jouw niche.
Wil je een webwinkel beginnen? Zie dan onze artikelen over een webshop starten in kleding, sieraden of woonaccessoires. Of maak een vliegende start door een bestaande webwinkel te kopen!
Bereik opbouwen
Een andere tip is om niet alleen te kijken naar je eigen webshop, maar ook daarbuiten het contact op te zoeken. Als klanten werkelijk iets nodig hebben dan zoeken ze meestal toch de voor hen bekende webshops op. De kans dat ze gaan googelen en direct bij jou een bestelling plaatsen is klein.
Maar als jij een leuk blog hebt boordevol modetips, een nieuwsbrief met de laatste kledingtrends of een Instagram-account met allerlei inspiratie, is de kans al groter. Als klanten je al een tijdje volgen en je stijl wel waarderen kun je op die manier langzaam een gunfactor opbouwen.
Mocht er dan een keertje een leuk rokje of shirtje langskomen met een verwijzing naar een bestelknop, zal de klant veel sneller geneigd zijn om een keer een bestelling bij jou te plaatsen.