Klarna heeft marktaandeel van 53%
Het Zweedse betaalbedrijf Klarna mag zichzelf de grootste ‘koop nu, betaal later’-aanbieder noemen. Het bedrijf beheerst namelijk meer dan de helft van de markt. Ondertussen blijft het bedrijf groeien binnen Europa.
Klarna werd in 2020 nog gewaardeerd voor 8.9 miljard euro, wat het de grootste fintech unicorn binnen Europa maakte. Volgens onderzoek uitgevoerd door HelpCenter heeft het bedrijf haar concurrenten ingehaald, door meer dan de helft van de markt te beheersen. Het marktaandeel van Klarna is namelijk groter dan concurrenten Afterpay, Sezzle, ZipPay en Affirm samen, die een totaal aandeel van 39 procent hebben.
Klarna is sinds 2020 de grootste fintech unicorn binnen Europa.
De meeste websites die Klarna als betaalmethode aanbieden komen uit Duitsland (34 procent). Zo’n 31 procent komt uit de VS, terwijl Klarna’s thuismarkt Zweden goed is voor 12 procent. Daarna volgen het VK (8 procent) en Nederland (5 procent). Het aandeel van Klarna in haar overige markten vormt samen nog 10 procent.
Ontwikkelingen Klarna
Het bedrijf is in de afgelopen tijd flink gegroeid binnen Europa. Het bedrijf is sinds dit jaar namelijk ook actief binnen Polen en Ierland. Onlangs lanceerde het nog een nieuwe shopping-app en ging het een samenwerking aan met Stripe. Ondernemers die gebruikmaken van Stripe kunnen nu eenvoudig Klarna als betaaloptie toevoegen aan hun website, wat de groei van Klarna binnen Europa, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten ten goede kwam.
Zorgen over ‘koop nu, betaal later’
Achteraf betalen is wereldwijd erg populair. Volgens recent onderzoek is deze betaaloptie snel in populariteit aan het groeien onder Gen-Z consumenten. Zo’n 36 procent van hen koos in 2021 voor achteraf betalen, een aandeel dat zes keer zo groot was als in 2019.
Critici geven aan dat vooral jongere mensen kwetsbaar zijn en dat het aanbieden van gemakkelijk krediet tot een mogelijke schuld kan leiden. Online shoppers in het Verenigd Koninkrijk hebben gezamenlijk een schuld van 4 miljard pond door achteraf betalen.
Klarna is op dit moment een IPO aan het voorbereiden.
Hierom bestaan in verschillende Europese landen strenge regels omtrent deze betaalmogelijkheid. In Zweden is het verboden om achteraf betalen aan te bieden vóór het tonen van andere betaalopties. Binnen het Verenigd Koninkrijk werden sommige reclames van Klarna verboden, omdat ze consumenten zouden aanzetten krediet te gebruiken om hun humeur te verbeteren.
Volgens Klarna zelf zijn het juist banken en creditcard-aanbieders die erger zijn. Of de nieuwe regels in de weg staan van de groei van Klarna in de toekomst moet nog blijken. Klarna zit nog niet stil, op dit moment is het bedrijf een IPO aan het voorbereiden.
Reacties