menu

Klantenbinding met loyaliteitsprogrammas

Nieuw onderzoek toont aan dat shoppers vaak wel bekend zijn met de loyaliteitsprogrammas van winkels. Maar er simpelweg niet erg van onder de indruk zijn. Bijna de helft van de UK neemt niet deel aan loyaliteitsprogrammas.

In het Verenigd Koninkrijk maakt bijna 50% van de winkelende mensen niet deel uit van een loyaliteitsprogramma. Zo blijkt uit onderzoek van de Logic Group in samenwerking met Ipsos MORI. Ook al hoor je er vaak over en lijkt het zo succesvol,  loyaliteitsprogrammas als klantenkaarten en klantenkorting blijken voor een groot gedeelte niet zo goed te werken als werd gedacht.

Uit onderzoek onder tweeduizend volwassenen in de UK blijkt dat 51% van de ondervraagden die deel hebben genomen aan loyaliteitsprogrammas aangeeft ‘fairly satisfied’ te zijn met de voordelen. In de detailhandel is 24% ‘very satisfied’.  Dit terwijl de detailhandel zich met de recessie echt wel bewust is van de noodzaak tot het houden van de huidige klanten. Bron: MarketingWeek.co.uk

Bedrijven die het relatief goed doen zijn de supermarkten en financiële instellingen. Niet gek als je weet dat je hier wel heel regelmatig komt. Heel wat anders als een spijkerbroekenwinkel. Toch geven de onderzoekers aan dat ook deze veel meer met loyaliteit kan doen. Het gaat de klant echt niet enkel om zegeltjes sparen en kortingen bedingen. De klant wil graag goed geholpen worden. Als een loyaliteitsprogramma zorgt voor voorrang, betere service of meer mogelijkheden zouden klanten hier snel open voor staan.

Loyaliteitsprogrammas van webwinkels
De marketing van een webwinkel is soms meer dan 50% van het totale kostenplaatje. Reclame, aanbiedingen, goede contactmogelijkheden, keurmerken etc. kosten soms nog meer dan de inkoop van de artikelen zelf. Je zou dan ook verwachten dat webwinkels er alles aan doen om klanten te binden. Ook hier valt het succes van loyaliteitsprogrammas tegen. 

Toch zijn er juist online veel kansen om vaste klanten extra’s te bieden. Door klanten regelmatig op de hoogte te houden via RSS feeds, nieuwsbrieven, SMS of social media kanalen blijft deze van de webwinkel op de hoogte. Door vaste klanten snellere levertijden, meer mogelijkheden in contact als chat of telefoon, en meer mogelijkheden in de bezorging zoals een keuze in levertijd of bezorgmethode geef je de klant wat extra’s.

Juist door niet direct bij elke geinteresseerde het achterste van je tong te laten zien, houd je mogelijkheden om vaste klanten wat extra’s te kunnen bieden. Een loyaliteits-, spaarprogramma of klantenkaart is dan zo gemaakt. Zeker webwinkels zouden hier meer mee kunnen doen. Een fysiek pasje in je portemonnee, ook bij een webwinkel, brengt meer aandacht op de webwinkel. Het maakt hem speciaal en levert mogelijk extra mond-tot-mond reclame op.

Tags

Reacties