menu

Is kortingsbonnen weggeven wel zo slim?

Is kortingsbonnen weggeven wel zo slim?Je kan kortingsbonnen aan je klanten uitdelen om zo wat extra bezoekers naar je webwinkel te lokken, van je laatste voorraad af te komen of door gewoon je trouwe klanten te belonen. Maar is het wel slim om te doen, helemaal als zo’n “vul hier je couponcode in”-veld op de bestelpagina staat? Want veel klanten voelen zich genept als ze zélf niet zo’n code hebben!

Misschien heb je het zelf als klant wel eens ervaren. Je ziet iets wat je wilde hebben in een bepaalde webwinkel en je stopt het product vol goede moed in je winkelwagen. Je klikt op de bestel-knop, waarna je vervolgens wordt geleid naar de pagina waarop je kunt afrekenen. Je vult je gegevens in en plots gaan je ogen naar dat ene lege veld wat vraagt om ingevuld te worden. “Vul hier je couponcode in” staat er naast. Maar helaas, jij hebt nooit zo’n code gehad of gekregen, dus je hebt niks om in te vullen. Terwijl er blijkbaar wél wat in valt te vullen!


Deze coupon van Coca Cola uit 1888 wordt gezien als de allereerste kortingscoupon.

‘Zij zijn groot en ik is klein, en da’s niet eerlijk!’
Oftewel: andere mensen krijgen hier op dit punt wel korting, maar jij niet. Je wordt benadeeld. Je gaat nog even snel op zoek via Google naar een recente kortingscode van de desbetreffende site, maar je vindt jammer genoeg niks. Teleurgesteld blaas je de hele bestelling af en ga je op zoek naar een site die je gewenste product aanbiedt, maar waarbij je wél een kortingscode kunt vinden. Of je wacht gewoon tot je vanzelf ergens een kortingscode krijgt aangeboden of tegenkomt en gaat dan maar op die site dat product bestellen. En ondertussen is die eerste webwinkelier je wel mooi kwijt als klant.

Er gaan dan ook geluiden op om dat gewraakte “vul hier je couponcode in”-veld uit de bestelpagina’s te schrappen. Consumenten kunnen er blijkbaar mentaal niet mee omgaan. Iets wat ook bevestigd wordt door ‘Digital redemption of coupons: satisfying and dissastisfying effects of promotion codes‘ [pdf], door professoren Richard Oliver en Mikhael Shor. Ze leggen daarin uit dat coupons, in de vorm van kortingscodes, nu een steunpilaar van de online shopping-ervaring zijn, maar dat het online verzilveren van coupons inhoudelijk toch verschilt van die in de traditionele (lees: offline) retailwereld.

Winkelwagen verlaten
“Het offline aflossen van coupons is namelijk klant-geleid, terwijl internet-shoppers meestal gevraagd wordt om een code in te vullen net voordat ze het betalingsproces voltooien. Deze vraag kan de perceptie en het gedrag van de consument beïnvloeden, bijvoorbeeld doordat ze hun winkelwagentje verlaten. Resultaten hebben aangetoond dat dit sterke negatieve effecten kan hebben op prijs-waardering, tevredenheid en zelfs aankoop-voltooiing in de groep mensen die geen kortingscode hadden. De groep mensen die wel een code hadden toonden juist sterke positieve effecten op prijs-waardering en tevredenheid.”

Waarom moeten webwinkeliers de mensen die op het punt staan om te betálen kwellen met dat kleine invoerveldje, waarmee ze die klant het gevoel geven er niet bij te horen en achter het net te vissen? Wellicht omdat kortingscodes en coupons, los van waar ze precies verzilverd kunnen worden, extra mensen naar de webwinkel lokken en zo extra omzet opleveren. De kortingscode is dan misschien zelf het probleem niet, maar dat is de locatie waarop ze verzilverd kunnen worden, blijkbaar dus wel!

Een oplossing zou in dat geval dus kunnen zijn om niet langer klanten een couponcode te laten invullen op de bestelpagina. Klanten die namelijk géén code hebben zien dat invoerveld ook en voelen zich plots benadeeld met in het ergste geval het verlaten van de winkelwagen als gevolg. Als webwinkelier doe je er dus het best aan om de klanten mét code op een andere manier die korting te laten verzilveren. Bijvoorbeeld door ze te leiden naar speciale landingspagina´s die je alleen via een bepaalde referral-link (en dus uniek) kunt benaderen. Op die manier kun je de klant mét code naar alle tevredenheid zijn of haar korting laten claimen, terwijl je al die andere klanten zónder code niet het gevoel geeft benadeeld te worden.

We zijn benieuwd wat jullie ervaring is met een dergelijk “vul hier je couponcode”-veld in je bestelpagina. Heb je daar al veel klachten over ontvangen? Merk je dat significant veel mensen hun winkelwagen op het laatst verlaten? En zo ja, heb je er wel eens over nagedacht dat dit deels kan komen door dat verduvelde invoerveld voor couponcodes? Of heb je zelfs nog betere oplossingen om kortingen weg te geven, zonder de kortingloze klanten tegen het zere been te schoppen?

Tags

Reacties