ING verwacht 4% omzetgroei ecommerce

ING verwacht 4% omzetgroei ecommerce

Dit jaar stijgt de online omzet van webwinkels in ons land met 4 procent, vergeleken met de omzet van een jaar eerder. In 2022 werd er nog een daling in de omzet gemeten, van 2 procent. Tegelijkertijd daalt de afzet in de totale detailhandel, voor het eerst in tien jaar, met naar verwachting 2 procent.

Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht over Retail van ING Research. De omzetdaling in 2022 is volgens het onderzoek te verklaren door het verdwijnen van de lockdowns. Hierdoor werd een deel van de online bestedingen weer in fysieke winkels gedaan. Dit jaar groeit de omzet van ecommerce in ons land naar verwachting weer. De omzet van multichannel-verkopers stijgt dit jaar met 10 procent.

‘Ecommerce blijft de komende jaren groeien, door een verschuiving naar het online kanaal.’

Volgens ING Research zal ecommerce de komende jaren blijven groeien, door een verdere verschuiving van fysiek naar het online verkoopkanaal. Winkeliers hebben vaker een multichannel-strategie, waarbij het assortiment online groter is dan in de winkel. Daarnaast kan een tekort aan personeel impact hebben op de service in de fysieke winkel.

Consument geeft in non-food minder uit

De afzetdaling in de volledige detailhandel vindt voor het eerst in tien jaar plaats. Dit komt doordat de consument in non-food segmenten minder uitgeeft. Consumenten in ons land kopen minder kleding, meubels en elektronica. Persoonlijke verzorging laat daarentegen geen krimp zien. De hogere omzet in het foodsegment komt voornamelijk door de hogere prijzen.

Faillissementen in 2023

Volgens het onderzoek is er nu personeelskrapte in alle segmenten van de detailhandel. Dit zet een rem op de groei van veel winkels, door het sluiten van filialen of het versmallen van openingstijden. Toch lag het aantal faillissementen in de detailhandel in de eerste helft van dit jaar met 145 met 20 procent onder het niveau van dezelfde periode in 2019.

‘Driekwart van de bedrijfsbeëindigingen in H1 van 2023 betrof een webwinkel.’

In het eerste halfjaar van 2023 waren er wel meer bedrijfsbeëindigingen (een toename van 2.6 procent) dan in dezelfde periode in 2019. Driekwart hiervan betrof een webwinkel. Dit heeft te maken met de grote toename van het aantal webwinkels tijdens de coronapandemie. Een groot deel van deze webwinkels genereert een minimale omzet en stopt daarom nu.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten