ING lanceert Kassa Compleet

ING lanceert Kassa Compleet

ING Bank lanceert vandaag een kassa-oplossing voor webwinkeliers. ING is daarmee een logische nieuwe speler in de PSP-markt, al heeft het naar onze maatstaven hoge tarieven en weinig aangesloten betaaloplossingen. We starten dus kritisch, maar na een goed gesprek met de ING zien we toch kansen voor deze nieuwe speler in die toch wel overvolle markt van PSP’s.

De markt van PSP’s staat onder druk, maar toch komen er nog altijd aanbieders bij. Zoals ING, dat vandaag Kassa Compleet lanceert. De bank communiceert trots dat Kassa Compleet een online kassa is waarmee je de meest gebruikte betaalmethoden aanbiedt, die eenvoudig te integreren is in de webwinkel en die een overzichtelijke portal heeft. Dat klinkt goed, maar nog niet erg concreet. En dus gingen wij telefonisch in gesprek met Angelique Leemans, Senior Product Manager E-Business bij ING.

Maand- en kassa-kosten bovenop iDeal-tarieven
Om te beginnen, bespreken we de tarieven. ING Bank rekent €11,45 per maand en losse kassakosten die bovenop de kosten van de gekozen betaalmethode komen. Om het nog minder overzichtelijk te maken zijn die laatste ook nog variabel. Een iDeal-transactie kost 35 cent, maar de kassa zelf in het slechtste geval 24 cent. Hierdoor kun je dus bij de iDeal-transacties 59 cent per transactie kwijt zijn, naast de maandelijkse abonnementskosten.

ing_kassa_compleet_kosten

Die constructie is niet nieuw, maar wel erg ouderwets. Want de afgelopen 12 maanden zijn de tarieven voor het betalingsverkeer van webwinkels aardig onder druk komen te staan. Vaste tarieven zijn niet meer van deze tijd en een iDeal-betaling kost bij de meeste concurrenten minder dan een halve euro. Angelique geeft aan dat afhankelijk van hoe de markt reageert, de tarieven aangepast kunnen worden.

Daarnaast zijn er in Nederland maar weinig webwinkels die enkel en alleen aan Nederlandse klanten leveren. Op zijn minst wil je toch ook Vlaamse consumenten bedienen, dus betaaloplossingen als MisterCash of PayPal lijken ons dan ook essentieel. Angelique is er zich van bewust dat ING vooral naar in Nederland populaire betaalmethoden heeft gekeken en zegt dat dit aantal zeker wordt uitgebreid de komende tijd.

Een datum kan ze helaas niet noemen, het is ook afhankelijk van de vragen die bij de eerste gebruikers naar voren komen. Wij zijn daarom erg benieuwd naar de roadmap en de prioriteiten van de bank. ING is natuurlijk een sterke naam in de betaalmarkt, maar als dit product zelfs bij het allergrootste succes nooit één procent van de omzet gaat vormen, komt het dan wel hoog genoeg op de agenda te staan om werkelijk te kunnen concurreren tegen spelers die hiervan wél hun corebusiness hebben gemaakt?

Kassa Compleet mede mogelijk gemaakt door Ginger
Angelique snapt het punt en geeft aan dat dit mede de reden is geweest om een samenwerking aan te gaan met een externe ontwikkelaar. “Kassa Compleet is een gloednieuw product dat dit jaar is ontwikkeld. In korte tijd is er dus veel neergezet, wat bewijst dat we echt wel slagen kunnen maken. Voor de marktkennis en productontwikkeling werken we sinds januari technisch samen met Ginger Payments. Een betaalprovider die bekend staat om haar code en haar kennis van de markt. Deze samenwerking zorgt ervoor dat het product bij de ontwikkelaars zeker bovenaan de agenda staat en ING kan zelf zorgdragen voor de investeringskracht en heeft een lange adem.”

Het product is dus grofweg tien maanden in ontwikkeling geweest en er zullen snel uitbreidingen komen. Angelique bevestigt dat de timing vlak voor de feestdagen een lastige overstapperiode is en richt zich momenteel daarom vooral op de nieuwe webwinkeliers. Want het dashboard, de iDeal- en creditcardoplossing zijn goed en klaar voor de starters van nu. “We hebben intern besproken of we al moesten lanceren maar we zijn erg trots op het resultaat tot zover, wat voor starters al ruim voldoende is. Mocht de markt aangeven dat bepaalde toevoegingen nodig zijn, dan kunnen we deze samen met onze partner hoog op de agenda zetten. En afhankelijk van de feedback kunnen er komende weken al aanpassingen worden gemaakt mocht dat nodig zijn. Begin komend jaar zijn we aanwezig op de Webwinkel Vakdagen en verwacht ik echt met een mooi product de markt te kunnen bedienen.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten