menu

‘Ginger, een PSP die technisch klopt’

'Ginger, een PSP die technisch klopt'Met Ginger Payments is de wereld van de PSP’s weer een startup rijker. Opgericht door drie heren die de markt kennen, zowel vanuit de blik van de PSP zelf als die van de webwinkel en consument. Met name op het technische vlak denken zij het verschil te kunnen maken. Wij gingen met ze in gesprek.

Ginger Payments werkt momenteel nog in beta met een ‘invite’- systeem maar lanceert zeer binnenkort en is vastberaden om de markt van de betaalproviders verder te professionaliseren. En dat is hard nodig, want alhoewel huidige PSP’s (payment service providers) tot op heden prima de groeicijfers van de online retail bij kunnen benen ergeren de initiatiefnemers van Ginger Payments zich groen en geel aan de in hun ogen belabberde manier waarop dit gebeurt. En veel webwinkeliers met hen, vertellen ze bij ons bezoekje aan hun kantoor waar we in gesprek gaan met Joachim de Boer en Roderick de Koning, twee van de drie oprichters van het bedrijf. Alle drie hebben ervaring opgedaan bij een andere PSP. Daarnaast is Joachim de Boer mede-eigenaar van De Online Drogist, de nummer 74 uit de Twinkle100. “Met een top100-webwinkel wil je – net als elke andere webwinkel-eigenaar – een PSP die veilig, flexibel, snel en technisch goed in orde is. Dus wordt het tijd dat er eentje opstaat,” legt hij uit. “Met Ginger worden wij een betaalprovider die technisch goed in elkaar zit.”

Technisch zonder lijken in de kast… En verder?
Ginger is gloedjenieuw en dus is de backend van deze speler geen aan elkaar geknoopte zooi en zitten er hier nog geen lijken in de kast. De code is geschreven volgens de standaarden van nu. Uiteraard geloven wij als redactie wel in die kracht om vervolgens te vragen wat verder de sterke punten van Ginger zijn. De heren zijn er bijna een beetje stil van. “Je bagatelliseert daarmee aardig onze sterkste USP,” geeft collega Roderick, die als minst technische tot salesman is gebombardeerd, als eerste aan.

“Misschien onderschat je hoe belangrijk de techniek is achter een PSP. Grote webwinkels zijn vaak urenlang allerlei data handmatig in Excel aan het plakken om dit te kunnen analyseren. Diverse spelers hebben al interesse getoond. Kleine webwinkels zijn soms weken bezig met een implementatie. Documentatie van soms tientallen pagina’s terwijl een betaling faciliteren niet meer dan vijf regels code hoeft te betekenen. Wij hebben een schoon, goedwerkend systeem waarbij bijna alles te automatiseren is. En het mooiste van alles is dat we ook nog eens de beste uptime van alle PSP’s gaan halen. Puur door onze techniek gaan wij een mooie plek in de markt veroveren.”

Wat die plek dan wordt, hoeveel transacties ze willen doen en hoeveel webwinkels ze gaan aansluiten? Daarmee zijn de heren eigenlijk nog niet eens zoveel bezig. De officiële launch moet nog gebeuren en momenteel bieden ze iDeal en Overboeking, al willen ze dat snel gaan uitbreiden met achteraf betalen en creditcard-betalingen. Qua techniek zit het blijkbaar wel goed, dus dat moet in een rap tempo gaan lukken. En de kop is er inmiddels ook al af, want momenteel faciliteert Ginger reeds de iDeal-betalingen van zo’n dertig webwinkels dus die ervaringen worden ook regelmatig besproken.

Dat het een succes gaat worden, daarover bestaat volgens de heren geen enkele twijfel. “Wanneer we winstgevend zijn? Dat zal komend jaar al het geval zijn.” Ook de ambities liegen er niet om. “De naam Ginger Payments is Engelstalig, dat klopt. We gaan onszelf zeker niet beperkten tot alleen de Nederlandse markt.” Hoe langer we praten hoe meer de vastberadenheid en zelfverzekerdheid van de heren duidelijk wordt. En gezien het CV van de heren, zou het nog zomaar eens kunnen lukken ook. Betaalpartijen, maak je borst maar nat!

Kennismaken?
Klinkt Ginger als een verhaal waar je meer over wilt weten? Uiteraard kun je contact opnemen maar Roderick en Joachim doen ook mee met de Ecommercerun op 19 oktober waar na de loop zeker tijd is voor een hapje en drankje. Daarnaast is Joachim spreker op de eerstvolgende Webshop Wednesday op 29 oktober in Utrecht. Daar spreekt hij vanuit de Online Drogist, maar ook daar is altijd tijd voor een gezellige netwerkborrel na de presentatie waar je uiteraard Joachim ook het hemd van het lijf kunt vragen over zijn nieuwste startup.

De inspiratie voor de naam? Donna!

Tags

Reacties