Horren.com koopt extra bedrijfshal na aanhoudende groei

Horren.com koopt extra bedrijfshal na aanhoudende groei

De verkoop van een seizoenartikel is niet altijd eenvoudig. Zeker niet als het ook nog eens een maatwerkproduct is. Toch slaagt Horren.com erin om jaarlijks te groeien. “Vandaar dat we onlangs ons bedrijfsoppervlak hebben vergroot naar drieduizend vierkante meter”, aldus commercieel directeur Marco Janssen.

Hoewel het bedrijf sinds 2007 uitsluitend online actief is, werd het in 2005 door Erik Janssen opgericht als offline speler. “Dit ging best goed, maar het was weinig schaalbaar”, zegt Marco, die in 2007 in het bedrijf van zijn broer stapte. “Erik had branche-ervaring en zag kansen op het internet. In combinatie met mijn media-achtergrond wilden we een poging wagen op de online markt.”

‘Ook dit jaar mooie groeicijfers’

Horren.com bleek hiermee een pionier, want er was geen vergelijkbare speler in Nederland en Vlaanderen die deze stap aandurfde. Dat het bedrijf al zo lang online actief is, helpt nog altijd bij de verkoop. “We maken wel gebruik van Google Ads, maar organisch scoren we gelukkig ook.” De echte piek moet nog komen, maar als de zomer niet tegenvalt, verwacht Marco ook dit jaar mooie groeicijfers te realiseren.

Om de drempel te verlagen om online een maatwerkproduct aan te schaffen, werken de broers al sinds de start met een omruilgarantie. “Het ruilen van horren die de klant zelf verkeerd heeft besteld tegen enkel de verzendkosten werkt uiteraard niet in het voordeel voor onze marge. Het is een erg prijzige service, maar het zorgt wel voor vertrouwen bij potentiële kopers, waardoor het procentueel alles meevalt.”

Hoeveel orders Horren.com gemiddeld verwerkt, is volgens Marco lastig te zeggen. “De aanschaf van horren is erg afhankelijk van het weer. Zodra de zon begint te schijnen en de muggen tevoorschijn komen, zien we het orderaantal sterk toenemen. Tijdens het hoogseizoen – grofweg van maart tot en met september – verwerken we soms vele tientallen orders per dag, maar in het absolute laagseizoen gaan er ook dagen voorbij waarop er geen bestellingen binnenkomen.”

‘Sterke focus werkt in ons voordeel’

Voor het opvangen van dalperiodes kiest menig aanbieder van seizoenproducten voor een uitbreiding van het assortiment met andere (seizoenafhankelijke) artikelen. “Wij hebben meerdere malen overwogen om een winterproduct te verkopen, maar uiteindelijk hebben we dit nooit doorgezet omdat we niet willen afwijken van onze focus.”

Deze sterke focus zorgt er naar eigen zeggen voor dat Horren.com onderscheidend is van de concurrent, bij wie de verkoop van horren doorgaans een bijverdienste is. “Een ander voordeel is dat wij het eindproduct zelf produceren in onze assemblagefabriek, waardoor we veel sneller kunnen leveren dan gebruikelijk is bij maatwerkproducten.”

Bedrijfsoppervlak gegroeid naar 3000 vierkante meter

Waar de eerste horren werden vervaardigd in een atelier van honderdvijftig vierkante meter, heeft het bedrijf inmiddels ruim drieduizend vierkante meter tot haar beschikking. Hierdoor is het familiebedrijf sinds de start maar liefst twintig keer zo groot geworden. “Door de continue groei werden we de afgelopen jaren wel gedwongen om meerdere keren te verhuizen.”

De enige reden waarom Horren.com dit jaar niet is verhuisd, is omdat de bedrijfshal van de buurman vrijkwam. “De timing had niet beter gekund, want we bereikten net het moment dat ons huidige pand uit haar voegen barstte en de uitbreidingsmogelijkheden op het terrein allemaal waren benut.” Marco vertelt dat Horren.com niet alleen groeit in orderaantallen, maar ook qua assortiment. Hierbij doelt hij niet zozeer op het aantal variaties in de producten, maar op de toegenomen kleurvariaties die het bedrijf op voorraad wil hebben.

B2b-tak wordt steeds groter

Hoewel de huidige locatie voldoende ruimte biedt, sluit Marco niet uit dat het extra terreinoppervlak binnen afzienbare tijd wordt ingezet voor een aanbouw. Al was het alleen maar omdat de zakelijke tak – die in 2011 werd gelanceerd – steeds groter wordt. “De eerste jaren ging dit om enkele procenten van de omzet, maar inmiddels zitten we op zo’n dertig procent en is het onze belangrijkste groeimarkt.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten