menu

Helft consumenten denkt al aan retouren vóór aankoop

Meer dan de helft van de Europeanen denkt al aan het terugsturen van een product voordat ze het überhaupt hebben aangeschaft. En meer dan een kwart koopt niet in het buitenland als de retourkosten hoog zijn. Een iets lager percentage vermijdt cross-border shoppen als het retourbeleid niet duidelijk is.

Dit blijkt uit een onderzoek van B2C Europe onder 2400 consumenten in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Zwitserland en Duitsland. B2C Europe heeft een kleine handleiding samengesteld die online retailers moeten helpen met het terugdringen van het aantal retouren, nog steeds een zorgenkindje van de ecommerce.

Nog steeds zijn er in elk land een aanzienlijk aantal consumenten dat huiverig is om over de grens te gaan shoppen, bang voor hoge retourkosten of onduidelijke retourregels. Het is dan ook niet voor niets dat meer dan een derde van de Europese shoppers eerder geneigd is om bij buitenlandse webwinkels te kopen als er meer duidelijkheid is over het terugsturen van producten.

1 op 5 vindt duidelijke retourinformatie belangrijk

Het onderzoek heeft ook gekeken naar welke verwachtingen consumenten in Europa hebben. In Nederland ziet 20 procent van de consumenten duidelijke retourinformatie als een belangrijk aspect bij het kiezen voor een webwinkel. In België en de UK is dat aandeel even hoog, maar in buurland Duitsland beschouwt 35 procent dit als een belangrijk aspect, terwijl Spanje met 37 procent er bovenuit steekt.

Rekening houden met retouren

In ons land beschouwt bijna een kwart van de consumenten de mogelijkheid van duurdere retouren als een belemmering voor cross-border shoppen. En wij Nederlanders denken blijkbaar graag vooruit, want 59 procent van de consumenten houdt rekening met de mogelijkheid tot retouren bij het doen van een aankoop. Dat is een hoger percentage dan in landen als België, Italië of Duitsland.

Consumenten in Europa en hun verwachtingen

Tags

Reacties