menu
lightspeed ecommerce

‘Helft Amazon-reviews zijn nep’

De helft van de reviews op Amazon is momenteel gebaseerd op nep-aanmeldingen. Dat is wat een reviewer die werkt voor een zogenaamd reputatiebureau claimt in een artikel geschreven door het Duitse blad Computer Bild.

Vandaag de dag kopen miljoen consumenten allerlei spullen bij Amazon. Vaak doen ze die aankoop gebaseerd op de bijbehorende productrecensies. Maar in veel gevallen blijken deze productreviews op Amazon nep te zijn, zo claimt Computer Bild.

‘Reputatiemanagement’

“Er is een opvallend aantal populaire recensies op Amazon voor de koptelefoon van een nieuwe startup; dit zijn duidelijk neprecensies. Wie hier achter zit, is te lezen in onze laatste editie”, zo schrijft het tijdschrift. Dergelijke positieve beoordelingen, die geschreven worden om producten bovenaan de zoekresultaten in Amazon te krijgen, zijn volgens het Duitse blad het werk van dubieuze bureaus die zogenaamd ‘reputatiemanagement’ aanbieden.

Iedereen kan zich aanmelden als reviewer

Via online portalen als TesterJob kan iedereen zich aanmelden als freelancer om tegen een vergoeding productrecensies te schrijven. De enige voorwaarde is natuurlijk wel dat deze reviews positief geladen moeten zijn. Redacteuren van Computer Bild hebben dit uitgeprobeerd en zich aangemeld als reviewer.

Review moest van 3 naar 5 sterren

Hoewel de producten wel daadwerkelijk werden verstuurd om te testen, werd nergens gecontroleerd of de producten ook wel echt werden geprobeerd. Merkwaardiger was het geval waarin een door Computer Bild geschreven driesterrenreview werd bekritiseerd door de verkoper die erop aandrong dat de recensie werd herschreven naar een vijfsterrenbeoordeling.

Computer Bild heeft Amazon geconfronteerd met de resultaten, maar het ecommercebedrijf claimt dat ze sterk tegen neprecensies zijn en er tegen optreden. Toch zegt een reviewer die werkt voor zo’n reputatiebureau dat momenteel vijf op de tien Amazon-recensies gebaseerd zijn op nep-schrijfsels.

Tags

Reacties