menu

Grote webshops passen prijs vaker aan

grote webshops passen prijs vaker aanDe twintig meest bezochte webwinkels veranderden hun prijzen het
afgelopen feestdagenseizoen bijna dertig keer zo vaak als hun minder
bezochte concurrenten. Ze doen dit dikwijls als onderdeel van een vaak
precies uitgekiende prijsstrategie. De kleinere concurrenten kunnen
die prijswijzigingen soms haast niet (anders dan) volgen.

Dit blijkt uit een analyse van BlackLocus, een startup die bedrijven helpt met het instellen van competitieve online prijzen. Het onderzocht hiervoor van half november tot half december de vijfduizend best bezochte webwinkels volgens cijfers van Alexa.com. Het zijn dus Amerikaanse cijfers waar de markt nog verder onder druk staat dan hier. Toch zijn ook hier (prijs)vergelijkingssites populair en zijn mensen regelmatig op zoek naar de beste deals.

“De top van de webwinkels is erg strategisch met hoe ze de prijs bepalen”, aldus directeur Rodrigo Carvahlo. "Deze webwinkels zetten hiervoor regelmatig zogeheten ‘loss leaders’ in: producten die tegen of zelfs onder kostprijs worden verkocht om zo klanten binnen te trekken en andere artikelen voor hogere prijzen te kunnen verkopen."

Kleine webwinkels volgen de grote
Kleinere webwinkels met een aanbod dat vergelijkbaar is met de grote spelers zien zichzelf vaak genoodzaakt om de prijswijzigingen te volgen om zo niet verder achterop te geraken. Deze wijzigingen kosten niet alleen marge, het kost de kleinsten relatief ook veel tijd. Prijsdalingen omvatten ongeveer de helft van de wijzigingen aan de grotere webwinkels, terwijl dit bij de kleinere online shops ongeveer 67% was.

Prijs blijft geen twee dagen hetzelfde
Juist in een tijd dat online heel gemakkelijk en snel te vinden is waar een bepaald product het goedkoopst te halen is voor de klant, doen webwinkeliers er goed aan om er kort op te zitten. Kleine prijswijzigingen kunnen een grote invloed hebben op de (dag)omzet van een webwinkelier. Het is belangrijk jouw ideale prijselasticiteit te onderzoeken en regelmatig te controleren of de prijs wel optimaal is.

Dat hoeft overigens niet te betekenen dat je altijd maar mee moet met prijsdalingen. Integendeel, door er bovenop te zitten kun je soms juist de prijs naar boven bijstellen. Als je merkt dat jouw marktleider de laagste prijs hanteerde, maar dat zij het product sinds kort uitverkocht hebben bijvoorbeeld. In dat geval kan de webwinkelier die de prijs van z’n artikel had verlaagd om de concurrentie met bijvoorbeeld Bol.com aan te kunnen, de prijs weer verhogen en daarmee zijn marge op het artikel vergroten. Acties met de verzend- of retourkosten kunnen ervoor zorgen dat de marge op artikelen soms zomaar weer wat hoger (of juist lager) kan. Het blijft dus even stoeien met de juiste mix.

Het snel aanpassen van de prijzen dient niet onderschat te worden nu consumenten steeds sneller en gemakkelijker het internet gebruiken om prijzen te vergelijken. Uit een recent onderzoek bleek al dat tijdens de feestdagen meer dan één op de drie smartphone-eigenaren hun mobiel gebruiken om de laagste prijzen te vinden. En met diverse apps is het mogelijk om de prijs van een artikel in een fysieke winkel te scannen en te vergelijken met online prijzen van het soortgelijke artikel in een webwinkel. Als webwinkelier kan het zeker interessant zijn om duidelijk aanwezig in het lijstje met de laagste prijzen te geraken.

Tags

Reacties