Ginger stopt als PSP

Ginger stopt als PSP

Ginger Payments verandert haar naam en stopt als payment service provider. Het bedrijf stond al vooral bekend om haar technische kennis en gaat zich komend jaar daarom nog sterker focussen op het bouwen van haar platform zoals dat nu al is ingezet door ING, Airmiles, Kabbage en anderen. Onverwacht kunnen we deze stap niet noemen.

Ginger Payments is opgezet in 2014. In eerste instantie als payment service provider maar al snel werkte het ook whitelabel voor onder andere ING Bank, die veel interesse had in de technische kennis van Ginger Payments. Dit whitelabelwerk leek een mooie kans om versneld te kunnen groeien met ontwikkelaars en slagkracht, maar is dus uitgegroeid tot de corebusiness van het bedrijf.

‘Op de achtergrond kunnen we elke oplossing voor betalingen samenstellen’

De techniek van Ginger zit inmiddels in meerdere financiële systemen verwerkt. Roderick de Koning geeft bij een bezoek aan Ecommerce News aan dat dit ervoor heeft gezorgd dat Ginger zich meer op de systemen aan de achterkant wil richten en als gevolg hiervan stopt als PSP. “We zien dat onze echte kracht ligt in ons vermogen om snel robuuste betalingsoplossingen op ons platform te bouwen.”

Ginger concentreert zich daarom tegenwoordig op zijn modulaire betalingsinfrastructuur voor grote bedrijven, banken en fintechs. “We blijven het software-ecosysteem van betalingen ontwikkelen, maar dus meer op de achtergrond. Hoewel we het gedeelte ‘payments’ van onze naam hebben laten vallen, blijven betalingen en innovatie onderdeel van ons DNA. Niet alleen is Ginger er nog steeds, we zijn beter dan ooit: we kunnen elke denkbare oplossing voor betalingen samenstellen. Zowel met Nederlandse als buitenlandse betalingssystemen en -oplossingen.”

Terwijl Ginger naar buiten dus niet langer als PSP actief zal zijn, denkt het wel dat meer bedrijven van de systemen gebruik zullen maken, al zal dit dus vooral in de achterliggende techniek zijn. “Ik verwacht dat we komend jaar flink zullen groeien. We werken momenteel hard aan nieuwe producten en kondigen binnenkort drie nieuwe diensten aan. Al zijn deze dus niet meer op webwinkeliers gericht, maar op onze nieuwe doelgroep van fintechs, banken en grote bedrijven.

Ginger niet de enige PSP die stopt

Ginger is dit jaar niet de enige PSP die stopt met het direct bedienen van webwinkels. De marges op online betalingen zijn het afgelopen jaar enorm onder druk komen te staan. In de vier jaar dat Ginger actief is zijn iDeal-tarieven gemiddeld bijna 80 procent gedaald.

Aan de andere kant is de regelgeving – inclusief de compliancy-vereisten vanuit de DNB – enorm toegenomen. PSP’s geven aan dat om hieraan te kunnen voldoen er soms tonnen per jaar worden uitgegeven. Voor PSP’s die al jaren bestaan en dus al een flink volume hebben opgebouwd is dit te overzien. Maar deze regelgeving zorgt er wel voor dat de drempel voor nieuwe toetreders enorm hoog is komen te liggen.

We hadden eerder al een shakeout zien aankomen en afgelopen jaar zijn er ook diverse PSP’s gestopt waaronder Postcode.nl, PayCheckout en nu dus Ginger Payments. Het lijkt er bijna op dat DNB met deze drempel eenzelfde markt voor PSP’s probeert te creëren als dat ze al jaren doen in de bankenwereld, waar ook slechts enkele spelers actief zijn en nieuwe spelers nauwelijks kunnen toetreden.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten